Stor annonsör drog öronen åt sig i Lovisa – innebär hot mot yttrandefriheten

Tidningen Loviisan Sanomat skrev om problem med prissättning i den lokala K-affären, och företagaren svarade med att säga upp avtalet om annonsering i tidningen. Det har hen rätt till, men är det etiskt försvarbart?

Loviisan Sanomats chefredaktör Arto Henriksson lyfter fram yttrandefrihet i sin senaste ledare. 
Jannika Lindénjannika.linden@ostnyland.fi
26.07.2022 15:01 UPPDATERAD 26.07.2022 15:46
K-Supermarket i Lovisa har haft problem med prissättningen sedan i våras. När affären höjt priserna, vilket de flesta varit tvungna att göra under senare tid, har prisförändringen inte synts på prislapparna vid hyllorna. När kunden sedan  kommit till kassan och betalat har priset på produkterna varit ett annat än som stått vid hyllan.
Tidningen Loviisan Sanomat skrev om problemet i juni. Det gillade inte företagaren.
– Köpmannen försökte få oss att låta bli att publicera artikeln. Samma dag som den publicerades i tidningen sade hen upp avtalet om annonsering hos oss, säger Arto Henriksson som ännu den här veckan är chefredaktör för Loviisan Sanomat.

ANDRA LÄSER