Ebbovägen fixas men ingen tidtabell för andra vägar

ELÄNDIGA VÄGAR. Ebbovägen får ny yta, men andra större vägprojekt kan östnylänningarna inte vänta sig i år. Gropar lappas här och där. Bild: Kristoffer Åberg

Projektchef Tuomas Vasama vid Närings-, trafik- och miljöcentralen kan inte ge någon som helst tidtabell för när andra östnyländska vägar än Ebbovägen åtgärdas. Mikaela Nylander (SFP) hoppas att de värsta groparna på Vålaxvägen och Vessövägen fylls då maskinerna ändå är där.

Riksdagsledamot Mikaela Nylander som ju också för ordet i Borgåfullmäktige, säger att hon främst under sommaren kontaktats av många angående Ebbovägens dåliga skick.

– Jag brukar med jämna mellanrum kolla med NTM-centralen om vilka vägplaner som finns. I september i fjol fick jag svaret att basvägnätet i Östnyland nog skulle sättas i skick om pengar fanns. I samband med en ny koll i dagarna fick jag veta att Ebbovägen nu kan asfalteras. Pengar har blivit över från andra projekt.

Konkurrensutsättningen av förnyandet av ytbeläggningen på Ebbovägen pågår och planeringen torde vara klar inom juli månad. Hela arbetet med ny ytbeläggning av vägen ska enligt planerna vara klart i slutet av oktober.

Många usla vägar

Många östnyländska vägar är i dåligt skick och önskemål om förbättringar kommer från olika håll. Nylander påpekar att det är vägmyndigheterna som gör bedömningen om vad som åtgärdas först.

– Politikerna kan inte besluta om den här saken.

Hon hoppas ändå att de värsta bristerna på Vessövägen mellan Ebboavtaget och Vålaxavtaget åtgärdas i samband med att Ebbovägen får ny yta och maskinerna ändå är där och att också Vålaxvägen får lappar.

– Jag vet att pengar inte finns för större åtgärder.

Hon har bett NTM-centralen om något slags tidtabell men centralen kan inte ge besked.

Tuomas Vasama bekräftar saken.

– Konkurrensutsättningen pågår för Ebbovägens del, men vad andra vägar beträffar kan vi inte lova någonting. Det är Destia som har hand om reparationerna och avgör marschordningen. Man ser främst på säkerheten.

Han förklarar att enskilda vägskador repareras året om.

– Olika slags material används, beroende på skadan.

Vasama medger att det klokaste givetvis vore att usla vägar skulle få helt ny yta, då enskilda gropar lappas är hållbarheten inte alltid så god. Men eftersom pengarna tryter måste man ta till nödlösningar.

Värt att puffa på

Mikaela Nylander har ändå noterat att det är värt att med jämna mellanrum ta kontakt med NTM-centralen och kontrollera situationen.

– Då och då blir det pengar över från olika projekt och då är det möjligt att få dem flyttade till östnyländska vägar. Jag jobbade också med exempelvis Sarvsalövägen som fick pengar på motsvarande vis.

Hon är fullt medveten om att till exempel Vålaxvägen och Vessövägen kan få vänta länge på att bli lappade, det kanske inte alls sker i år.

– Förhoppningsvis kan vägmyndigheterna ändå tänka sig att slå flera flugor med en smäll.

Mer läsning