De senaste åren har det blåst en hel del kring Borgå museum. För ett par år sedan föreslog stadsdirektör Jukka-Pekka Ujula att museet inkorporeras i stadens organisation, ett förslag som museiföreningen inte godkände. I den nya strategin drivs museet även i fortsättningen av Borgå museiförening, men samarbetet med Borgå stad ska utökas.
– Museet och staden har sedan i höstas intensifierat samarbete, inom kultur och turism, och vi fortsätter att öka samarbetet, säger museidirektör Johanna Lehto-Vahtera, som ändå betonar att stadens plan att inkludera museet i stadens organisation inte är aktuella längre.
Den treåriga strategin har utarbetats i samarbete mellan museiföreningens styrelse och personalen, och har fått rubriken Borgå Museum – Hjärtat i tiden. Målet är satt till 2025 och museet ska erbjuda betydande samlingar och aktiv samlingsverksamhet, mångsidigt publikarbete, planmässig utställningsverksamhet, högklassig kundservice, effektiv kommunikation och ett allmänt känt gott anseende.
Museikommunikationens uppgift är att göra museet, dess innehåll och service kända, samt att lyfta fram viktiga och intressanta teman ur historien, konsten och naturvetenskaperna. Kommunikationen hjälper museet att lyckas med tjänsterna inom publik och experter.
Under strategiperioden 2023–2025 önskar Borgå museum kunna bidra med forskningbaserad kunskap och därmed skapa en framtid med mångfald som beaktar så väl stora som små narrativer; en framtid som är ekologiskt hållbar.
ANDRA LÄSER




