Det kom in en äldre gentleman till redaktionen häromdagen. 86 år gammal, men rask och kry, och han hade nyligen förnyat sitt körkort. Han var arg över att man numera måste ringa till HUS för att beställa tid till vårdcentralens laboratorium, när man tidigare kunde gå direkt, ta en kölapp och vänta på sin tur. Problemet var egentligen inte heller det att man förväntas ringa, utan den långa väntetiden i telefon innan man kommer fram till en människa och kan beställa tiden. Över en timmes köande är snarare regel än undantag, var hans erfarenhet.
Nåja, nu är det ju så att allra enklast sköter man också det här ärendet digitalt. "Men när 90-åringar är digitala!", sa en annan kund som besökte redaktionen.
Den 86–åriga gentlemannen tyckte att så här på tröskeln till riksdagsvalet, kunde kandidaterna gärna svara på frågan: ska det vara så här?
ANDRA LÄSER

Lovisa
Skrotbilar, olja och ackumulatorer: Företagare dömd för miljöförstörelse i Lovisa – hovrätten skärpte straffet
30.03.2023 06:32

Avfall
Bioavfall ska sorteras i alla egnahemshus – i Borgå träder regeln i kraft om ett år
29.03.2023 10:19

Personalbrist
Sjuk personal i vårdcentralen och brist på vikarier gör väntetiden lång i Borgå
29.03.2023 13:01

Stress
Inflammerande mat, blåljus och stillasittande - hälsocoachen vet var skon klämmer
29.03.2023 11:08
