Dockteater tacklar barns rädslor

Det började med två stickade vantormar och några trallar i barnkammaren hemma hos Petter Korkman. Om några veckor har dockteaterpjäsen Reetu och Lola – Ormar i Kotteby premiär på Nicken NU.

Det är en dryg vecka kvar till premiär och scenografin är nästan färdig. Dockmakaren och dekoratören Anne Lihavainen från kringresande Dockteater Ofelia har byggt upp ett magiskt litet samhälle där varje liten sak är laddad med betydelse. Materialen är mjuka, varma och återanvända; det är ylle, det är trä och näver, det är tyg och växter.

– Vem är du? Vad gör du här? Stick i väg!

Rödraggiga Valter Vildsvin, som förs av skådespelaren Johanna af Schultén, är rädd och arg. Vad är det för en blänkande varelse som slingrat sig in i Kotteby och smakat på hans svans?

Nina-Maria Häggblom har skrivit manuset till pjäsen Reetu och Lola – Ormar i Kotteby som handlar om rädslan för det okända, om att flytta till en ny plats och om att vara annorlunda – känslor som hon tror att många barn kan relatera till. Någon har kanske själv upplevt hur det är att vara ny på ett obekant ställe.

– Det här är en berättelse som berör oss alla.

Reptiler med potential

Karaktärerna i sig blev till hemma i barnkammaren hos Petter Korkman. Vantormarna Reetu och Lola var ute på sagoäventyr om kvällarna, han skrev några sånger med dem i huvudrollen, och i något skede tyckte han att de rara reptilerna hade potential för någonting mer. Han kontaktade Häggblom som direkt fann personlig kontaktyta till främlingstematiken.

– Jag bodde länge utomlands och det var något av en kulturkrock att flytta tillbaka till Finland.

Det här är en berättelse som berör oss alla.

Utöver Reetu och Lola fanns musfröken Adalmina med från starten liksom Valter Vildsvin, han som kommer med de skrämmande nyheterna åt sin darrnosiga lilla kompis: Det ska flytta ormar till Kotteby och möss gillar inte reptiler.

– Petter Korkman hade komponerat en sång om hur Lola möter ett vildsvin och då var Valter självskriven i pjäsen, tillägger Nina-Maria Häggblom.

Redan efter några pjäsversioner upplevde hon starkt att berättelsen med inbyggd främlingstematik är både aktuell och angelägen.

Häggblom tog tidigt kontakt med dockmakaren Anne Lihavainen, och vid sidan av manusarbetet pågick arbetet med dockorna. I Lihavainens verkstad, som då ännu fanns i gamla stationshuset i Borgå, växte pjäsens invånare fram: den fjädrande musen, det tovade buntbandsfjädrande vildsvinet och de skimrande ormarna byggda på uttjänta bälten.

Fakta

Reetu och Lola – Ormar i Kotteby

Dockteater Ofelias gästspel på Svenska Teaterns Nicken-scen.

Text: Nina-Maria Häggblom.

Regi: Salla Leino.

Scenografi och dockor: Anne Lihavainen.

Ljudplanering och musik: Petter Korkman.

Ljusplanering: Laura Siironen.

Skådespelare: Johanna af Schultén.

Urpremiär på Svenska Teaterns Nicken-scen den 8 oktober.

Föreställningen räcker cirka 45 minuter. Åldersrekommendation 3 år och uppåt.

Biljetter 12 euro.

Skeptiska kreatur

Storyn växte till sig och Borgåregissören Salla Leino kopplades in då det blev klart att pjäsen skulle sättas upp på Svenska Teaterns Nicken-scen. Frågorna om ignorans kontra acceptans kändes centrala för henne.

– Valter Vildsvin och de andra Kottebyborna är skeptiska mot ormarna Reetu och Lola och vice versa. Där Lola är nyfiken och modig är Reetu skygg och försiktig.

Arbetsgruppen har samlat material bland annat med hjälp av berättarverkstäder för barn i förskoleåldern. Resultatet blev fina diskussioner utifrån temat om att vara annorlunda. En del av barnens berättelser finns med i pjäsen i den klassiska skuggteaterns skepnad.

Fakta

Dockverkstad

Det blir familjelördag den 22 oktober klockan 12–14 på Svenska Teatern.

Tillverka din egen docka tillsammans med Dockteater Ofelias dockmakare Anne Lihavainen innan föreställningen 22.10. Inspirationen hämtas ur dockorna i föreställningen och barnen får göra en egen Lola- eller Reetu-teaterdocka tillsammans med sina vuxna. Servering ingår.

Programmet kostar 8 euro för barn, vuxna gratis. Kom ihåg att separat köpa biljett till föreställningen. Begränsat antal platser.

Biljetter till familjelördagen + Reetu och Lola köps via Svenska Teaterns biljettkassa.

Salla Leino beskriver regiarbetet som ett teamarbete. Man tittar på helheten och söker det rätta greppet om storyn bland annat via rollekar. Perspektivet är hela tiden dockornas.

– Arbetet med dockteater kräver total fokus på verktygen som används. Ofta tarvar det många upprepningar för att få en scen att sitta så att dockornas rörelser sömlöst stämmer överens med ljus, musik och övrig rekvisita.

Magisk parallellvärld

Proffsteaterinramningen gör att ensemblen bakom Reetu och Lola kan skapa fina effekter bland annat via ljud och ljus. Svenska Teaterns ljusplanerare Laura Siironen håller i spakarna och bidrar med ytterligare en dimension till dockornas magiska parallellvärld.

Arbetet med dockteater kräver total fokus på verktygen som används.

– Det gäller för oss att bibehålla mystiken. Pjäsen är passligt spännande men redan mörkret kring scenen kan kännas som en upplevelse för en liten åskådare, säger Salla Leino.

Berättelsen om Reetu och Lola stöder sig också på scenografin, och Anne Lihavainens dekor är fylld med markörer ur den finländska lantkulturen. Till exempel är scenträden konstruerade av härvträn som förr i tiden användes för att nysta nyspunnet garn.

– Barnet ser bara ett lustigt träd, men barnets mormor kan känna igen sig. Det för tankarna till vår egen historia, säger Salla Leino.

Reetu och Lola spelas i oktober på svenska på Nicken-scenen. Finskspråkig urpremiär blir det senare i höst på Lilla Villan i Sibbo. Då är det Anne Lihavainen som för dockorna. Föreställningen avslutas med en slutdiskussion där de som medverkat i pjäsen öppnar upp till en pratstund med publiken.