"Det här ska bli en tradition"

Den allra första Kungsmarknaden var en framgång mätt med alla mått. I går klarnade det vilka instanser som får dela på intäkterna av välgörenhetsauktionen som ordnades under veckoslutet.

Under Kungsmarknaden förra veckoslutet auktionerades under auktionskejsaren Aki Palsanmäkis ledning ut produkter och tjänster som donerats av de lokala företagen i Kungsporten. Intäkterna, 20 948,07 euro för att vara exakt, var öronmärkta för välgörande ändamål. Exakt vilka de är klarnade på fredagen när handelsmännen och representanter för mottagarna samlades i restaurang Wollis i Autotalo Laakkonen.

FAKTA

Hit går auktionsintäkterna

1. Juniorarbetet vid Porvoon Tarmo, 2 500 euro.

2. Arbetet med barn och unga vid Porvoon Ilmailukerho, 2 500 euro.

3. Borgå stads uppsökande ungdomsarbete, 2 500 euro.

4. Barnavdelningen vid Borgå sjukhus, 5 000 euro.

5. Arbetet med barn och unga vid Autokoulu Liikenneakatemia, 948,07 euro.

6. Föreningen Liikuta Lasta, 2 500 euro.

7. Borgå skyddshem, 2 500 euro.

8. Borgå stads daghem, 2 500 euro.

Joonas Ollila, försäljningschef på Porvoon Vaskisepät, säger att handelsmännen ordnade ett möte på onsdagen för att bestämma vart pengarna skulle gå. Man hade fått in många förslag via Facebook och handelsmännen beslöt att den röda tråden i donationerna skulle vara satsningar på barn och unga.

– I dem ligger framtidspotentialen, men vi vill så klart inte heller förringa seniorarbetet heller, säger Ollila.

Han går i tur ordning igenom donationsmottagarna (se faktaruta), nästan alla har en representant på plats.

Alla verkar vara överens om att Kungsmarknaden var en framgång och Ollila avslöjar att en fortsättning är i görningen.

– Vi vill att det här ska bli en tradition, men exakt när den ordnas eller vilket temat blir är ännu oklart. Marknaden var en bra möjlighet att skapa nätverk, förutom att vi handelsmän blivit mer bekanta med varandra har vi nu också fått stifta bekantskap med olika instanser som arbetar för barn och unga.

Stefan Berlin, butikschef på Expert i Borgå, att marknaden även nådde målsättningarna när det gäller besökarantal.

– Vår målsättning var tiotusen människor, men det verkar ha varit långt fler än så, säger han.