Det gröna är en trend också på vinhyllan

NYTT PÅ HYLLAN. Flera av de drycker Eeva Pietikänen radar in på hyllan är ekologiska. Bild: Kristoffer Åberg

Alkos butik i Nickby har renoverats från golv till tak. Golvytan minskade, men hyllorna blev större och ger plats för nya produkter, många av dem ekologiska.

Butikens kundbetjäningsmästare (på finska palvelumestari) Eeva Pietikäinen är glad över att Nickbyborna tagit väl emot renoveringen.

– Butiken måste piffas upp och kunderna har varit nöjda med resultatet. Eftersom hyllmetrarna ökade har vi kunnat utöka vårt sortiment. Det är också viktigt för oss att i mån av möjlighet kunna fylla våra kunders önskemål. Allt går inte att genomföra, men vi är lyhörda.

NIckbybutiikens sortiment omfattar 1 500 produkter. Den som tycker att det inte är nog kan utnyttja Alkos näthandel som håller sig med 8 000 produkter.

Eeva Pietikäinen säger att det har skett en snabb förändring i kundernas preferenser.

– Efterfrågan på ekologiska och miljövänliga produkter växer och i och med det vårt utbud. Flera av våra nyheter i höst är faktiskt ekologiska. Den ökande miljömedvetenheten är något jag tycker är mycket bra. Jag anser att var och en av oss måste fästa vikt vid miljön.

Gröna värden

De produkter som är hållbart producerade går också lätt att hitta på hyllan. Framför flaskraden finns en symbol som ger upplysning om vilken egenskap som kännetecknar drycken. De gröna alternativen är sex: ekologisk, biodynamisk, vegan, naturvin, lokalt certifikat för hållbar utveckling och lättare glasflaska.

– Naturvin betyder att druvan är en den ursprungliga, alltså en urdruva som inte har förädlats eller vidareutvecklats på något sätt, säger Eeva Pietikäinen.

Hon tillägger att det går att lita på den information som Alko ger om sina produkter.

– Alko har en mycket noggrann kvalitetsövervakning. Sortimentet är brett och vi som arbetar i affärerna måste också själva ha en bred kunskap i det vi säljer. Vi får utbildning och testsmakar de produkter vi säljer.

Det har också skett en annan förändring i kundernas köpbeteende. Dagens kund är väl insatt i viner och andra drycker och vill gärna ta del av kunskap försäljaren har.

– Kunderna lyssnar på oss som säljer. En av fördelarna med oss här i Nickby är att vi är i olika åldrar. Det är faktiskt så att smaksinnet förändras med åren. Det man gillar som ung kan vara något helt annat än det man uppskattar som medelålders.