De tar upp kampen med jättarna – Smaku satsar fullt ut på leveranser

Smaku Events, i praktiken Laura Pulkkinen (vänster) och Pilvi Mölsä, satsar på matleveranser i samabrete med en rad restauranger i Borgå. Bild: Kristoffer Åberg

Borgås foodie-evenemang nummer ett har tvingats anpassa sig till rådande tider. Ett sätt, som nu blir varaktigt, är matleveranser. Förvisso är festivalen Smaku också inprickad till hösten.

Mat-entusiasternas evenemang Smaku ger sig in på matleveransbranschen på allvar. Smaku fick sin början 2016 när lokala restauranger började tävla om bästa portion, något som också kulminerade i ett huvudevenemang som blev så populärt att man sökte sig till större lokaler – Konstfabriken.

Så fortsatte det till 2019 när aktiebolaget Smaku Events skapades och tog över verksamheten.

Sedan kom coronaviruset.

Som svar på viruset började Smaku med portionsbeställningar via internet våren 2020, ett tillfälligt projekt där Borgårestauranger började laga mat för hemleveranser. Nu har tillfälligt blivit varaktigt, vilket innebär att Smaku har börjat konkurrera med internationella jättar.

Laura Pulkkinen uppger att Smaku fortfarande siktar på närvaro också i andra städer. Bild: Kristoffer Åberg

Samarbete och livskraft

Laura Pulkkinen, producent och den enda heltidsanställda vid Smaku Events Oy, nämner att det nya projektet är helt och hållet förverkligat med Borgåkrafter: Webbsidorna är gjorda av marknadsföringsbolaget Haven Porvoo, medan logistikföretaget Wiigo sköter om leveranserna.

Således öppnades tjänsten Smaku Store & Delivery på onsdagen, den 7 april (se faktaruta).

– Vi testade leveranser förra våren med tanken att erbjuda tjänsten åtminstone under nedstängningen. Men ett kundönskemål har varit att det fortsätter, och att leveranserna förs också utanför dåvarande radien på 10 kilometer. Vi har också frångått de specifika tiderna för beställning, alltså lunch och middagstid. Nu är det när restaurangerna håller öppet, säger Pulkkinen.

Med "vi" syftar Pulkkinen på delägaren Pilvi Mölsä.

Att testet visade sig vara populärt var en av de mera självklara orsakerna till att man nu väljer att satsa fullt ut på systemet. Pulkkinen vill ändå inte direkt säga att man kastar sig ut i konkurrensen med storbolag som Wolt och Foodora, som verkar internationellt.

– Ja, hur man nu vill se på det. Det finns en stark tradition med lokalt samarbete i Borgå. Det är en lokal tjänst som har varit mycket efterfrågad.

Förvisso är det också ett sätt för Smaku Events att anpassa sig till en situation där den främsta premissen, evenemang, inte fungerar.

– Det finns evenemang som inte kan förverkligas, och det här är ett sätt för oss och restauranger att klara sig över den här perioden. Det är också ett sätt för oss att hålla företaget hälsosamt.

Planer på utvidgning

Trots allt finns evenemanget Smaku – matfestivalen där kunderna får rösta på sin favoritportion på sin favoritrestaurang – inprickat på kalendern. Evenemanget äger rum på hösten mellan den 23 augusti och 4 september, förutsatt att pandemiläget tillåter det, även om man valt att slopa huvudevenemanget.

– Vi hoppas på att sommaren för med sig lättnader som förra året. Annars förverkligar vi det fast som take away. Det blir Smaku, fast så på picknickfiltar om så krävs, säger Pulkkinen.

Man har inte heller glömt planerna på att utvidga till andra städer. Meningen var att få närvaro inom alla fyra turistområden i landet, men till sist hann man bara till kustremsan där Nådendal förverkligades i form av Smaku Tour. Man har också siktet inställt på Rovaniemi i Lappland, och på ytterligare två eller tre städer.

– Under kommande år ska Smaku finnas på sex orter, så att man kan bekanta sig med olika områdens utbud. Tanken är att förverkliga evenemangen olika tider på året, där Lappland till exempel skulle vara på vintern. Och Borgå skulle fortsättningsvis vara det huvudsakliga evenemanget.

Pilvi Mölsä är andra halvan av Smaku. Bild: Kristoffer Åberg

Mat kan beställas på sajten smakufestivals.com/smaku-store.

Restauranger som deltar: Zum Beispiel, Wanhan Porvoon Glassikko, Ani’s Kioski, Aatos Café, Bosgård, Lehtimäen Grilli och Thai Street Food Marski.

Leveransen kostar per kilometer, minimikostnad är 9 euro.

Smaku Events är ett Borgåbaserat bolag med fokus på evenemang.