De förenas av skimrande cirklar

Konstgrafikerna Metta Savolainen och Vappu Johansson ställer ut med cirkulära förtecken i Galleri Gamla Kaplansgården. Med expon 2πr dyker de ner i rundlarnas sfär.

Vappu Johansson och Metta Savolainen arbetar i konstgrafikernas arbetsrum på Arabia och det var där som de upptäckte att de båda hade en dragning åt rund tematik. Utställningen 2πr på Gamla Kaplansgården är i själva verket grafikernas andra på temat cirklar. Den första på namnet πr2 höll de i Malmintalo i Helsingfors i fjol och efter det bestämde sig för att fortsätta skapa i samma anda.

– Vi har olika utgångspunkter för vårt skapande men förenas av vår fascination för cirkeln som form, säger Savolainen som ställer ut akvareller medan Johansson visar motiv med olika grafiska uttryck.

Det finns sex olika typer av kvarkar så jag har ännu två kvar att skapa innan serien är komplett.

Metta Savolainen har en vetenskaplig bakgrund inom fysik och matematik och i flera av de nyare akvarellerna som visas närmar hon sig cirkeln ur geometrisk synvinkel. I motiv som Solförmörkelse, Baileys pärlor och Supermåne beskriver hon naturfenomen med cirkeln som grafiskt verktyg. I den fyrdelade svartvita serien tolkar hon materians minsta beståndsdelar, kvarkarna, med cirkulära förtecken.

– Det finns sex olika typer av kvarkar så jag har ännu två kvar att skapa innan serien är komplett. Hittills finns motiv som beskriver charmkvarken, särkvarken, nerkvarken och uppkvarken. Botten- och toppenaromerna fattas, säger Savolainen vars kvantfysiska motiv också försetts med korrekta vetenskapliga namn inom parentes.

Cirkeln är en symbol för livets kraft och det är spännande att se hur den färdats i historien.

Cirkelsymbolik

Det ansträngda världsläget sett utifrån religiös symbolik är en annan av Savolainens utgångspunkter, också om ansatsen inte från början var klar utan snarare intuitiv. Hon har följt cirkelns formspråk via egyptiska solguden Ra vidare till finländska jungfrudanser och Buddhistiska mandalor, kristendomens gloria och blomstrande, islamisk ornamentik.

– Cirkeln är en symbol för livets kraft och det är spännande att se hur den färdats i historien, från Makedonien med Alexander den store till Ganges stränder och tillbaka till Europa igen.

Metta Savolainen påpekar att hennes motiv, som fått namn av heliga platser viktiga för många olika religioner såsom Chartres, Mecka, Jerusalem och Varanasi, inte är något religiöst eller politiskt ställningstagande. Men platserna är knutpunkter för cirkelns religiösa nyanser.

– Jag hade aldrig föreställt mig att jag skulle kunna kombinera mitt naturvetenskapliga och mitt bildkonstnärliga jag. Men det var otroligt avslappnande att få plocka fram linjalen och utföra geometriska räkneövningar till exempel för att få exakta mellanrum mellan cirklarna.

Slumpässiga mönster

Där Metta Savolainen genomgående haft cirkeln för ögonen – så när som på några fåglar som man kan säga är en konkretare form andevärldens symbolik – har Vappu Johansson närmat sig det runda formatet med mindre stramt uppsåt. Johanssons cirklar utvidgar sig slumpmässigt, i excentriska former.

– Den runda formen pulserar och bildar ett mönster. Cirkelformen kan utgå från en cell, en bubbla eller ett urdjur.

Fakta

2πr

Konstgrafikerna Vappu Johansson (f 1964) och Metta Savolainen (f. 1967) ställer ut akvareller och grafik på Galleri Gamla Kaplansgården.

Som namnet antyder är cirkeln ett central tema för de Helsingforsbaserade kontnärerna.

Utställningen i Borgå pågår till och med den 13 mars.

Skenoptik, såsom i fotografins Fresnel-zoner, är en effekt som hon använt sig av för att bryta ljuset i de cirkulära texturerna och skapa geometriska figurer. I vissa jobb har hon också etsat in linjer för hand och skapat oriktigheter som upprepar sig. Bland annat i serien Potential Trouble Source repeteras små fel som breder ut sig som ringar på vattnet. Motiven ur serien Himlen var närvarande för igen tankarna till suddiga fingeravtryck eller ljudvågor som sprids.

Vappu Johansson visar också upp en samling motiv där hon fogat samman upp till sex traditionella grafikavdrag på tunt japanskt papper genom att använda bivax. Pappret smälter undan av det varma bivaxet och resultatet på träskiva blir unika verk som inte går duplicera, vilket annars är typiskt för grafiken som konstform.

Savolainens och Johansson skapar gärna i dämpade färgvärldar – ofta spetsade med små, diskret glittrande detaljer i silver och guld. Deras stilla snirklande värld går i skön harmoni med gråskalorna i Kaplansgårdens interiör.