"De e bisin som ska föra cykeln"

Emil Weckman från Sibbo har tecknat ett fyraårigt kontrakt med italienska Jtech-stallet. Samtidigt byts det 15-åriga motocrosslöftets arbetsredskap från Honda till Suzuki och klassen från EMX150 till EMX125.

– Jag tror att det här är rätt väg att gå och det bästa alternativet för min del, berättar Emil Weckman, som för tillfället befinner sig i Italien för att testa sin nya cykel.

Efter två raka Europamästerskap i klassen EMX150 antog de flesta att den unga Sibboförarens nästa steg i karriären skulle innebära avancemang till 250-kubiksklassen.

– Jag hade slutligen två förslag att välja emellan.

Faktum är att 250-kubiksklassen fortfarande är för stor för mig. Jag väger bara drygt 42 kilogram och skulle ha haft problem bland annat med kurvtagningen.

Det ena anbudet kom från Honda där det förutsattes att Weckman kör i EMX250-klassen medan det andra budet kom från italienska Jtech-teamet, som kör i klassen EMX125 och inför den här säsongen bytte samarbetspartner från Honda till Suzuki.

– Faktum är att 250-kubiksklassen fortfarande är för stor för mig. Jag väger bara drygt 42 kilogram och skulle ha haft problem bland annat med kurvtagningen. Dessutom måste man ta i beaktande skaderisken som i det har fallet skulle ha blivit onödigt stor.

– De e bisin som ska föra cykeln och inte tvärtom, betonar Emil Weckman.

I sadeln på en 125-kubikare känner sig Weckman betydligt mer hemmastadd.

– Den är lättare att hantera och beter sig som jag vill exempelvis i kurvorna. Jag tror att jag kommer närmast optimal körning i den här klassen.

Bild: Tommi Willberg

En eller två säsonger i samma klass

Eftersom Emil Weckman fortfarande är i växande ålder kan situationen vara en annan redan om ett år.

– Jag kommer med säkerhet att köra säsongen 2017 i klassen EMX125 och sedan fundera på alternativen med tanke på fortsättningen.

Sibboförarens personliga manager Juha Punkki berättar hur det fyraåriga kontraktet är uppbyggt.

– Det finns fastspikade målsättningar för varje säsong och ifall Emil inte når upp till målen kommer kontraktet att ses över. Jag tycker ändå att målsättningarna är realistiska och förväntar mig inga problem på den fronten, säger Punkki.

– Nästa år kör Emil med säkerhet i 125-kubiksklassen och om han anser att han behöver ytterligare en säsong i den klassen så är det helt okej. Kontraktet är uppbyggt så att Emil har vägen utstakad ända fram till MX2-klassen, fortsätter Punkki.

PROFIL

Emil Weckman

Född: 20.10.2001.

Bor: i Sibbo.

Började köra motocross som 3-åring.

Meriter: 2012 MX-ligan mästare i MX65, 2013 EMX65 EM-fyra, fyra i MXC/B-ligan, 2014 EMX85 femtonde i EM, femma i finska cupen i MXC/A, 2015 mästare i EMX150, 2016 mästare i EMX150,

Kör för: JTech, Italien.

Favoritbana: Salo

Övriga hobbyn: löpning.

Emil Weckman har nu tillbringat en och en halv månad i Italien för att bekanta sig med sitt nya tävlingsekipage. Det är några år sedan Weckman senast kört med en tvåtaktsmotor men han berättar att varje dag på testbanan för honom framåt.

– Teamet består sig dessutom med ytterst duktiga mekaniker som har diger erfarenhet av att trimma motorer. Jag tror det här kommer att bli riktigt bra.

Jtech-teamet kommer att stå för alla kostnader som hänför sig till motocrossverksamheten, allt från utrustning till tävlingsavgifter.

– Jag betalar själv för mat och uppehälle samt för resekostnader. Däremot kan vänta mig bonus i form av rena pengar för framskjutna placeringar, berättar Weckman.

EM-serien i 125-kubiksklassen består av sammanlagt tio deltävlingar. Utöver det kommer Emil Weckman att köra i den italienska mästerskapsserien.

– Det är klart att italienarna är ute efter synlighet i hemlandet, men jag kommer nog med stor sannolikhet också att hinna köra ett par deltävlingar i den inhemska FM-serien.