Bekant för bildsköna Borgåvyer – fotografen Niko Laurila får företagarpris

Företagarna i Nyland har utsett Borgåbon Niko Laurila till årets unga företagare. För de flesta är Laurila bekant via Facebook där hans Borgåfotografier brukar uppskattas med massor av tummen upp-klick.

FÖRETAGSAM. Fotografen Niko Laurila har utsetts till årets unga företagare av företagarföreningen i Nyland.
Niko Laurila skulle egentligen inte bli fotograf utan satsa på ekonomi och försäljning, men hobbyn drog det längre strået. Laurila började syssla med fotografering från luften, grundade företaget Ilmavaltiaat (ungefär luftens herrar) och började samtidigt snegla på fotograferande på stort.
– Då jag började år 2005 var luftfotografering ovanligt men efterfrågan var stor och för mig handlade det om iver. Det var roligt och mångsidigt att fota från luften, säger Laurila i ett pressmeddelande.
Nu har det gått femton år sedan starten och bifirman Niko Laurila Photography har vuxit till sig och blivit hans huvudsakliga business. Laurila är självlärd som fotograf och fotograferar det mesta: företaget erbjuder mångsidiga foto- och videotjänster, luftfotografering och 3D-virtualrundor inkluderade.
KÄNDA VYER. Så här såg det ut i Konstfabriken för några år sedan när Niko Laurila ställde ut sina fotografier, bland dem motiv från Borgå.
De lokala kunderna är viktiga, och överlag är kunden i fokus.
– Det viktigaste är att tillsammans med kunden fundera och diskutera hurdana bilder som passar varumärket eller hurdan produktpaket som är lämpligt, säger Laurila som erbjuder bildgaranti. Kunden ska vara nöjd det är huvudsaken.

Spritt nätverk

Niko Laurila fotograferar både för brödfödan och för sitt eget nöjes skull. På sociala medier har han runt 70 000 följare och via dem har hans Borgåvyer och naturfotografier spritt sig världen över. Bilden som nått flest har setts av över 300 000 personer via sociala nätverk.
Jag siktar uppåt, mycket vill ha mer.
Laurila uppskattar att företagarens vardag är varierande och han har också förädlar sitt fotograferande till flera olika nischer. Det finns vykort, kaffekoppar, tavlor, spelkort, pussel och örhängen med Borgåmotiv. En av sommarens nyheter är brickor och skärbräden i björkfaner.
I veckan utsågs Niko Laurila till årets unga företagare i Nyland, och inte att undra på. Han har som mål att få företaget att växa till sig så mycket att han kan anställa hjälp. Tillväxtkurvan pekar uppåt och det gör också hans ambitioner.
– Jag siktar uppåt, mycket vill ha mer.