Intäkterna från turismen och sysselsättningen inom turistbranschen i Sibbo har ökat avsevärt på endast några år. Det är slutsatsen i en undersökning som Sibbo kommun låtit göra tillsammans med flera nyländska kommuner.
Arbetet med att främja turismen i Sibbo har bland annat gått ut på att lyfta fram kommunen som ett cykelturistmål och marknadsförts till Tyskland. Skärgården fick publicitet i samband med kampanjen 100 skäl att turista i Finland, och passagerarantalet på Hop-On Hop-Off-busslinjen till Sibbo storskog har ökat enormt, en ökning på hela 80 procent om man jämför årets passagerarantal med det totala passagerarantalet för 2021.
Kommunen räknar att 2021 uppgick de direkta intäkterna från turismen i Sibbo till 15,2 miljoner euro, jämfört med 6,5 miljoner euro 2018. Dessutom ökade den direkta sysselsättningen inom turismen i Sibbo till 73 årsverken. För några år sedan handlade det om 48 årsverken.
-Vi har redan i många år systematiskt strävat efter att främja turismen. Det är roligt att se att intäkterna från turismen har ökat mest i Sibbo, och sysselsättningen inom turistbranschen har ökat näst mest bland de andra jämförelsekommunerna i Nyland, säger näringslivschef Katri Roivainen i ett pressmeddelande.
Undersökningen som beställdes av kommunerna genomfördes av TAK Research, ett företag som är specialiserat på turistundersökningar.