Cykeln kan bli problem i bussen

Bild: Ksf Media/Arkiv

Östnyland kontaktades nyligen av en dam som i fjol somras hade cyklat till Nickby från Borgå och tänkte ta bussen tillbaka. Tji fick hon, för chauffören nekade cykeln tillträde till bussen.

Linjen trafikeras av Helsingforsregionens trafik (HRT) och den körs med typiska stadsbussar i vilka transport av cyklar entydigt är förbjudet. HRT:s förklaring är att cyklar inte på ett tryggt sätt kan transporteras i stadsbussarna.

För att krångla till det hör sträckan mellan Nickby och Borgå inte till HRT-området, och då avgör bussoperatörens egna regler. I fallet Nickby–Borgå är det Pohjolan Liikenne som kör den så kallade U-rutten, alltså en linje vars rutt fortsätter utanför HRT-området. Bolaget har valt att ha samma principer för hela rutten.

Inom HRT-området, till vilket alltså Sibbo hör, får man resa utan biljett i de kollektiva färdmedlen om man har med sig ett barn i åldern 0–6 år i barnvagn. Rätten gäller dock inte automatiskt på U-linjerna utan det är bussoperatörens egna regler som gäller.

Cyklar välkomna

Läget är annorlunda på långfärdsbussarna med sina relativt stora bagageutrymmen undertill. Huvudregeln är enligt Matkahuolto att normalt bagage kan tas med kostnadsfritt men att det kan debiteras skilt för en cykel och annat skrymmande bagage.

– De olika bussbolagen bestämmer själva sina tariffer i dessa fall. Cyklar tas alltså med i långfärdsbussarna om det finns rum för dem i bagageutrymmet. Det är alltid bra att meddela bussbolaget om ett sådant transportbehov på förhand, uppger Matkahuolto.

Borgå Trafik avstod helt från att ta en extra avgift för cyklar på linjerna mellan Borgå och Helsingfors för några år sedan, inklusive U-linjen som går via Söderkulla. Villkoret är att den person som transporterar cykeln har betalt bussbiljetten och själv åker med bussen.

– På somrarna har vi faktiskt fått mera passagerare och därmed större intäkter på det viset. Det är en del cyklister som cyklar sträckan i ena riktningen och sedan tar bussen tillbaks, säger Borgå Trafiks vd Dick Wallenius.

I bolagets lokalbussar i Borgå gäller samma regler som för Helsingforsbussarna.

– Om cykeln ryms med i lokalbussen tas den med. Det är en enkel regel, säger Wallenius, som inte riktigt förstår varför HRT har förbjudit transport av cyklar i bussar och spårvagnar.

Av de övriga bolag som trafikerar mellan Helsingfors och Borgå tar Savonlinja med cyklar i bussen mot en avgift på fem euro om det finns plats.

Onnibus godkänner däremot inte över huvud taget cyklar. Ett undantag är en hopfällbar cykel som vanligtvis kan tas med om den har packats in i en påse eller motsvarande så att den inte skadar annat bagage. I likhet med andra bussbolag får passagerarna utan extra kostnad ta med sig ett bagage på högst 20 kg.