Cykelcross blir allt populärare

En cykelsport som lyft sitt huvud också i Finland är cykelcross, eller cyclocross som den också kallas. Sasu Halme vann nyligen sitt tredje raka FM-guld i cykelcross.

I cykelcross är cykelns egenskaper optimerade för cykling i enklare terräng. Förenklat kan cykelcrossen förklaras vara en landsvägscykel med mer robusta hjul, växlar och bromsar. Däcken är också bredare och har större mönster än landsvägsdäck, vilket gör cykeln till ett praktiskt fordon på skogsstigar och grusvägar.

– Om du köper en cykel, köp då en cykelcross. Man klarar sig på landsväg och om du vill cykla i terräng så går det lika bra. Cykeln betjänar motionärens behov riktigt bra. Och om man vill köra på landsväg så kan man bara byta däck och så har man en landsvägscykel. Cyklarna brukar inte vara så farligt fyra då de inte har specialutrustning som fjädring och sådant, berättar den trefaldiga FM-guldmedaljören i cykelkross Sasu Halme.

Som tävlingsform är cykelcrossen unik, då den samlar tävlare både från landsväg och i terräng. Speciella moment för grenen är bland annat av- och påstigningar i fart, lyft- och bärmoment, kurvtagning samt cykling i sand.

– Många håller på med cykelcross men vi har få som specialiserar sig på grenen. Finland har till exempel ingen landslagsverksamhet. Jag gillar grenen. För mig är det en gren som jag sysslar med mellan tävlingssäsongerna under den period då man inte tränar för fullt, säger Halme.

Cykelcross är traditionellt något av en vintersport, bland annat i Belgien lockar de stora tävlingarna ett tiotusental åskådare som njuter av stämningen vid banan och i öltälten. I huvudstadsregionen ordnas en tävlingsserie där man kör nästan varje vecka fram till januari.

– Riktigt så stort är det inte i Finland som det är i Belgien men det utvecklas hela tiden. Det är en riktigt rolig gren.