Chau Vinh Kien tog över cykelverkstaden

PRAKTISKA TIPS. Det går lätt att minska belastningen på en cykel, berättar Chau Vinh Kien. Bild: Peik Henrichson

Lovisaborna har det väl förspänt när cykelsäsongen står för dörren.

I verkstaden på Borgågatan 60 repareras söndriga cyklar i snabb takt. Chau Vinh Kien kom till Finland från Vietnam med sin mor redan år 1992, men Frej Tallbergs cykelverkstad i Lovisa tog han över så sent som i februari 2019.

– Jag letade efter ett jobb med mer regelbundna arbetstider, och när jag hörde att verkstaden står till salu slog jag till, säger Chau Vinh Kien som tidigare gjorde mest kvällsturer inom ett tunnplåtsföretag i Borgå.

– Min dygnsrytm rubbades av de udda arbetspassen och jag kände mig utmattad.

Men den typiska östnyländska sävligheten är ändå ett särdrag som inte fastnat på Chau Vinh Kien. Det märker Östnylands reporter som en dag kommer in med två cyklar som ska repareras, och till sin förvåning får höra att båda cyklarna kommer vara klara redan följande dag. Och mycket riktigt bekräftas det inom ett dygn med ett sms.

– Cykelsäsongen är kort och därför gäller det att arbeta snabbt, förklarar Kien.

Verkstadens prisnivå borde inte heller avskräcka cyklisterna. Chau Vinh Kien har noterat att man i Finland ofta fakturerar förhållandevis mycket för själva arbetet jämfört med reservdelarna. Det verkar i alla fall inte gälla på den här verkstaden.

– Cyklar är bekanta från min barndom i Vietnam där alla på den tiden färdades med cykel. Men det var förstås enkla cyklar som ofta saknade flera växlar.

Praktiska tips

Chau Vinh Kien vågar efter bara några veckor på verkstaden inte uttala sig om hur kundläget ser ut i Lovisa.

Några goda råd erbjuder Chau Vinh Kien i alla fall. Vanlig service kan förlänga livet på många cykelnav, men cyklisterna kan också själva påverka hur mycket en cykel slits ut.

– Titta här, visar Kien och pekar på rulltrissorna på en cykel med flera växlar. När man växlar upp eller ner ska man helst inte göra det så att kedjan belastas av sneddrag. Det händer lätt i fall man på främre växeln håller kedjan på det yttersta kugghjulet, samtidigt som man i den bakre kassetten håller kedjan på det innersta kugghjulet.

– Eller tvärtom. I båda fallen är kedjan i alltför snett läge, och belastas för mycket.

Ett annat tips är att betala några euro mer för cykeldäck som har skydd mot det vassa gruset.