Förra veckan slog fullmäktige i Kotka fast att staden är villig att satsa ytterligare 16,3 miljoner euro i tilläggsmedel för att trygga planeringen av kustbanan, trots att Kommunikationsministeriet tidigare i praktiken dödförklarat Kustbanan till förmån för den så kallade Östbanan. Sedan anslöt sig stadsstyrelsen i Fredrikshamn till de nya budgivarna genom att ytterligare lova öka sin finansieringsandel. Nu är det Lovisas tur att solidariskt delta i budgivningen.
Den dödförklarade östra Kustbanan lever – även Lovisa stad satsar nu mer pengar på järnvägsspåret
För Lovisa stad handlar den östra Kustbanan om mycket mer än att förkorta restiden för pendlare till huvudstadsregionen. Därför verkar nu Lovisa stad helhjärtat gå in för att solidariskt med Kotka och Fredrikshamn bidra med ytterligare cirka 3 miljoner euro för att förverkliga kustbanan.
Kustbanan
Premium
Frågan om tågbanan är den enskilt största framtidsfrågan för Lovisanejden och hela Östnyland, säger Otto Andersson i Lovisa.
Senast publicerat
Havet tar över Galleri Emilie - en och annan kråka kan också beskådas
Var går gränsen för marknadsföring i skolvärlden?
Dags för årsavställning vid Lovisa kärnkraftverk
Sommarjippo jubileumsår till ära - djur och lyckohjul när Norra Sibbo Ungdomsförening fyller 120 år
Det gick som planerat – Axel tog guld
Hjälpen kan vara bara ett knapptryck ifrån
Banvarvet levde upp till hajpen – Kuivisto dubbelmästare i vanlig stil
"Det hör till att besöka Svartholm åtminstone en gång under sommaren"
Gardesjägarregementets krigsmannaedgång och parkfestival i Lappträsk
När dystopi och skräck blir driven berättarkonst – Johanna Holmströms nya novellsamling lovordas av ÖN:s recensent