Förra veckan slog fullmäktige i Kotka fast att staden är villig att satsa ytterligare 16,3 miljoner euro i tilläggsmedel för att trygga planeringen av kustbanan, trots att Kommunikationsministeriet tidigare i praktiken dödförklarat Kustbanan till förmån för den så kallade Östbanan. Sedan anslöt sig stadsstyrelsen i Fredrikshamn till de nya budgivarna genom att ytterligare lova öka sin finansieringsandel. Nu är det Lovisas tur att solidariskt delta i budgivningen.
– Det här är den enskilt största framtidsfrågan för Lovisanejden och hela Östnyland, säger Otto Andersson, kommunfullmäktiges ordförande i Lovisa. Och helt i enlighet med stadens tidigare beslut aktiveras de reserverade summorna bara ifall staten beslutar om en järnvägsdragning som går genom Lovisa och Kotka.
– Helt klart handlar det ändå om en betydande tilläggssumma. Men om vi vill att Lovisa i framtiden ska bli en stad med tågtrafik både västerut och österut så är det här ett beslut som måste tas, säger Otto Andersson.