Businesskvinna och idealist

Bild: Kristoffer Åberg

Anna-Riitta Vuorenmaa, uppvuxen i Lovisa, vill tjäna pengar för att kunna rädda världen.

Året var 2009 och Anna-Riitta Vuorenmaa hade en färsk Hanken-examen på fickan och jobb inom mediebolaget Sanoma. Framtiden och karriären såg lysande ut. Åtta år gick snabbt i Sanomas tjänst, när det började kännas som att karriären gick för snabbt och för bra, att hon var för ung.

– Plötsligt kände jag att det var dags att ta risker. Livet är ett spel och ett äventyr, säger Anna-Riitta och berättar om steget hon tog att bli egen företagare.

Basen för företaget fick hon med sig från Sanoma, eller rättare sagt – hon fick möjligheten att köpa loss det. Nu är de tre kvinnliga ekonomer bakom något som Anna-Riitta kallar för ett helt nytt koncept med rådgivning på nätet.

– Kvinnor och män vet inte alltid vilka kosmetiska produkter som passar till just deras problem. Nu kan man konsultera experter som inte är bundna till ett visst kosmetikaföretag, utan som plockar fram den rätta produkten från det stora utbud av märken som finns på marknaden.

Än så länge sysselsätter företaget Glamlin nio personer. Ett litet fysiskt kontor har man i Helsingfors, men fördelen med en digital firma är att man kan jobba var som helst. Förutom ägartrion sysselsätter man kemister och stylister, de som via nätet svarar på frågor. Dessutom har man kodare som har byggt in artificiell intelligens, Anna-Riitta beskriver upplägget som Netflix för kosmetika.

– Jag tror starkt på den här företagsidén, som vi lanserade i Finland i våras. Målet är fortsätta i Sverige, och sedan vidare till kontinenten. Många är som jag när det gäller skönhetsvård. Lata. Och man är beredd att betala för att få hjälp on-line med att hitta de rätta produkterna. Jag är säker på att vi har goda chanser till att bli riktigt stora.

Anna-Riitta själv rör sig på axeln Helsingfors-Lovisa, för barndomshemmet finns fortfarande kvar i Lovisa.

– För mig är Lovisa en härlig småstad där människorna känner varandra och tar hand om varandra. Man hälsar på folk, ja ibland känns Lovisaborna nästan lite flirtiga.

Målet är klart för Anna-Riitta. Businessen ska rulla och kamma in pengar. För med pengar kan man göra gott. Ledorden är global, digital, ideal.

– Jag tror att det går att förena businessmentalitet med idealism. Allt jag gör går ut på att förverkliga en dröm – att rädda isbjörnen. Isbjörnen, som är hotad på grund av ett allt varmare klimat med minskad havsis och snötäcke, är för mig en symbol för att världen måste räddas. Men det kostar pengar.