Bröderna Alm förälskade sig i samma spanjorska

ÅTERFUNNEN SPANJORSKA. Christer Alm köpte Bultacon första gången år 1968. Bild: Peik Henrichsson

Christer och Jan-Erik ”Knatte” Alm har bränt en liten förmögenhet på gamla veteranmotorcyklar, men historien om den återfunna spanska Bultacon tar ändå priset.

På 1960-talet hörde motorsport till Isnäsbröderna Christer och Knatte Alms stora passion. De deltog bland annat i så kallade TT-tävlingar runtom i landet, och hade ett stort kontaktnät bland motorcykelentusiaster i både Finland och Sverige. Bokstäverna TT kommer från Tourist Trophy Race som ända sedan år 1907 är en årlig motorcykeltävling på Isle of Man.

– Jag medger gärna att brorsan var den skickligare föraren av oss två, i synnerhet på isbana, berättar Christer Alm. Min starka sida var kanske landsvägskörning.

EXELSIOR 1925. I bröderna Alms verkstad kan man fördjupa sig i motorsportens historia. Bild: Peik Henrichson

År 1968, vid 23 års ålder, köpte Christer Alm sedan en spansk Bultaco Pursang 250 cc efter att före det ha kört flera år med svenska Husqvarnor. Brodern Knatte började också tävla aktivt med Bultacon.

– Jag har många minnen från olika tävlingar, säger Knatte. Framför allt minns jag de farliga stunderna. En gång var det nära ögat då jag körde om en flinande förare i en kurva. Då lärde jag mig att aldrig titta bakåt när man kommer in i en kurva, för då är risken stor att man faller omkull.

– Och en gång för femtio år sen blev du visst påkörd på Borgå idrottsplan när du körde Bultacon, minns Christer.

Spanska kvalitetscyklar

Bultaco var på den tiden ett allmänt uppskattat märke med en intressant historia. I korthet blev det i slutet av 50-talet av olika skäl aktuellt att lägga ner den kända Montesafabrikens tävlingsavdelning i Spanien, och i den omvandlingen uppstod sedan det kända varumärket Bultaco.

– Namnet i sig är redan intressant, berättar Knatte Alm. De två nyckelfigurerna från Montesa hette Francisco Bulto och Pedro Permanyer, och eftersom Franciscos smeknamn var Paco, blev det nya namnet en kombination av Bulto och Paco, därav Bultaco.

MOTOROLJA FRÅN FÖRR. Att iaktta gamla varumärken och etiketter är en del av charmen. Bild: Peik Henrichson

Francisco Bulto hade efter Montesa egentligen tänkt ägna sig åt annan affärsverksamhet, men de anställda på Montesas tävlingsavdelning var så entusiastiska att det smittade av sig även på Bulto.

– En förutsättning för att lyckas med den nya motorcykelkoncernen var att man producerade både tävlingscyklar och standardmaskiner för gatan, säger Christer Alm.

Tummen upp på tanken

Emblemet "tummen upp" som syns på bensintanken var Francisco Bultos idé.

– Bulto hade sett en tävlingsförare göra tummen upp åt depåpersonalen, berättar Christer. Därefter skulle tummen synas på Bultacos tank.

Bultacos första cykel blev en sportmodell med tvåtaktsmotor. Och tvåtaktsmotorer skulle sedan bli Bultacos melodi även framöver.

Bara två månader efter att den nya fabriken startades i utkanten av Barcelona, deltog Bultacocyklarna i sitt första race på asfaltbana.

– Trots att det blev seger för Montesa, lyckades Bultaco bli tvåa, och dessutom lägga beslag på nästan alla platser närmast, nämligen 3, 4, 5, 7, 8 och 9, berättar Christer Alm. Alls ingen dålig debut för Bultaco.

BÅDE MUSEUM OCH VERKSTAD. Även väggen i kafferummet är full av intressanta detaljer. Bild: Peik Henrichson

Sedan började Bultaco Tss 125 cc produktionsracern tillverkas och säljas till hugade tt-förare även i Finland och Sverige. Lennart Högberg blev svensk mästare på en Bultaco, och i Finland deltog Hilding Lindholm från Borgå Motorklubb i Finlands första VM-deltävling på Pyynikkiåsen körande en Bultaco år 1962.

Stor framgång i tävlingar

Men det var i offroadgrenar som trial och enduro som Bultaco skördade sina största lagrar. Under glansdagarna på 1970-talet vann Bultaco inte mindre än åtta VM-guld i trial.

– På den tiden hade de rika ett visst försprång i tävlingarna, för de kunde ha nya däck i varje tävling, medan vi alltid körde med samma däck hela året, minns Knatte. De mest förmögna kunde dessutom köra de senaste motorcykelmodellerna.

Både Christer och Knatte Alm deltog i sin ungdom med Bultacon i olika typer av tävlingar, men småningom uppstod en del tekniska problem.

– Tyvärr började motorcykelns transistortändning strejka, så jag sålde sedan cykeln till den numera avlidne Sibbovargen Arne Wickström, berättar Christer Alm.

Det sägs att Wickström lyckades få i gång Bultacon med tändning från en moped, och sedan körde han isbana med den en vinter.

– Vad som sedan hände med cykeln är lite oklart, säger Knatte Alm.

Själv slutade Knatte ganska snart därefter att tävla, men den mer envise storebrodern Christer fortsatte tävlandet till trettioåtta års ålder.

– Men jag råkade ut för en våldsam vurpa på Ahvenistobanan och sedan fick det vara slut med motorcyklarna i över tjugo år, säger Christer Alm.

Från tävlare till samlare

På äldre dagar började de två bröderna igen intressera sig för motorcyklar, men inte längre genom att tävla utan genom att samla på gamla veterancyklar och racers.

– Vi började åka i uppvisningslopp för gamla tävlingsmaskiner, berättar Jan-Erik "Knatte" Alm. Och för ett drygt år sedan fick vi plötsligt veta att vår gamla Bultaco fanns helt nyrenoverad i Åbo, och dessutom var till salu.

TUMMEN UPP. Tummen är en viktig del av Bultacos brand Bild: Peik Henrichson

Hannu Terkkilä som ägde den visste om att Christer Alm hade varit cykelns första ägare och nu bjud han ut den till de två bröderna i första hand.

– Brorsan och jag var överens om att vi inte hade råd med den, säger Christer. Jag var 72 år gammal och mera sjuk än frisk. Knatte var litet yngre men inte heller han hade besparats från sjukdomar.

Det började därtill ryktas om att Bultacon var på väg att säljas till Tyskland, om bröderna inte var intresserade. I november ordnades sedan en veterandag i Lojo, där Terkkilä också skulle vara på plats för att försöka sälja Bultacon.

– Vi åkte dit närmast för att ta farväl av motorcykeln innan den skulle flytta till Tyskland, säger Christer Alm.

Men vad gör man när man återser sin femtio år gamla spanjorska. Det gick som det gick.

Som ett museum

Nu står Bultacon i Knatte Alms rymliga hall på Verkstadsvägen i Borgå. Hallen skulle när som helst kunna förväxlas med ett påkostat motorcykelmuseum.

Och nu säljs den inte mer så länge jag lever. Om man vid sjuttiotvå års ålder köper samma motorcykel för andra gången i sitt liv, så får man stå sitt kast.

– Här har den ju sällskap av ett sjuttiotal andra cyklar som vi samlat på oss, säger Knatte.

– Och nu säljs den inte mer så länge jag lever, inflikar Christer. Om man vid sjuttiotvå års ålder köper samma motorcykel för andra gången i sitt liv, så får man stå sitt kast.

STOLTA BRÖDER. Christer och Jan-Erik "Knatte" Alm har återfått sin ungdoms hoj. Bild: Peik Henrichson

För den som är intresserad av flera fina anekdoter från tävlingsbanornas värld rekommenderas Christer Alms rikligt illustrerade bok Megafonitis – ett eko från tävlingsbanan. Eller en rundtur med bröderna bland alla gamla motorcyklar och fotografier som finns till påseende i Knatte Alms verkstadshall.

Mer läsning