Brist på banktjänster väcker ilska

Pensionärerna rasar över att Nordeas kontor stängs i Lovisa. Banken motiverar sitt drag med att banktjänster på nätet är framtiden. Men hur går det för dem som inte kan använda den teknik som krävs?

– Jag är blixtförbannad, säger Else Johnsson från föreningen Östnyländska Pensionstagare.

Johnsson fyller 86 om några dagar och har inte längre något körkort och hennes förmåga att gå längre sträckor är också begränsad. Som Nordeas kund känner hon sig bortglömd.

– Det är synnerligen tråkigt att kontoret i Lovisa försvinner. Hur har de tänkt sig att 80- till 90-åringar ska ta sig ända till Borgå?

Elses man, Per-Erik Johnsson, är också förbluffad.

– Jag är en av de mer lyckligt lottade i och med att jag fortfarande kan köra bil. Men hur går det för dem som måste ta sig till Borgå med buss? Att kliva upp i bussen kan vara ett stort problem för många, för att inte tala om att man kanske inte kommer ända fram och tvingas gå genom en relativt okänd stad, säger Per-Erik.

Helhetsbild

Nordeas kunder i Lovisa fick ett brev på måndagen om att kontoret i Lovisa kommer att stängas den 30 september. Enligt bankens information till kunderna kommer det inte att ske ändringar när det gäller kundernas kontonummer, gireringar, lån och bankkort.

Enligt Reetta Soini, bankdirektör på Nordeas kontor i Lovisa, beror stängningen av kontoret på förändringar både i samhället och i kundernas beteende.

– Banken har valt att se på saken ur ett helhetsperspektiv. Samhället blir alltmer digitaliserat vilket betyder att också bankerna satsar alltmer på att ha sina tjänster på nätet, säger Soini.

Även tidningen Östnylands nätenkät (se grafik) över läsarnas bankvanor tyder på att alltfler väljer att sköta sina bankärenden på nätet. Knappt hälften uppger att de nästan aldrig besöker bankkontoren.

Bild: Oskar Skogberg

Trots allt medger Soini att Lovisaborna nog aktivt använt bankens kontor.

– Vi har haft betjäning två dagar i veckan och det kommer in mellan 50 och 100 kunder per dag.

Ingen tröst

För paret Johnsson känns det inte som ett lockande alternativ att börja sköta sina bankaffärer via nätet.

– Även bland de mest aktiva inom pensionsföreningen finns det väldigt få som ens äger en dator. Jag tycker inte att datorn ska vara ett krav på att få tillgång till sina banktjänster, säger Else.

Till exempel Östnylands Andelsbank håller på att utveckla en mer tillgänglig version av sin nätbank. Är det något som skulle få dig att prova på nätbanken?

– Nej. Jag har inget intresse av att sköta mina bankärenden via internet, säger Else Johnsson.

Trots sin besvikelse kommer hon ändå troligtvis inte att byta bank.

– Hur man än vänder och vrider på saken så tror jag att alla banker håller på att gå åt samma håll. Det känns tröstlöst.

Informationsmöten

Soini är medveten om att beslutet att stänga kontoret i Lovisa kan kosta dem kunder.

– Vi ordnar två informationsmöten där våra kunder kan komma in och utreda sina alternativ samt få hjälp och råd.

När kontoret stängs i slutet av september kommer bankens hela personal att flyttas till Borgå.

Nordea i Borgå upphörde med kontanttransaktioner för över ett år sedan. Numera är det bankkort som gäller. I praktiken betyder att man varken kan lyfta eller sätta in pengar på sitt konto genom ett besök i banken.

Läs mera om ämnet i ledaren på sidan 14 i fredagens tidning.