Bråd midnatt för människor och maskiner

Bra början. Produktionschef Tuukka Turunen är nöjd med hur verksamheten kommit igång. Automatiseringen har fungerat bra men lite finjusteringar har behövt göras. Bild: Kristoffer Åberg

I Bastukärr i Sibbo finns S-gruppens logistikcentral för dagligvaror. Det stora komplexet vilar inte ens på natten.

Solen håller på att gå ner över det massiva komplexet som är stort nog att rymma trettio riksdagshus. Snart börjar nattskiftet.

Personalen som kommer till arbetet med bil eller buss åker runt största delen av byggnaden för att komma till ingången.

– Folk brukar säga att det känns långt att köra längs byggnadens ena långvägg, men så är väggen också 500 meter lång. Det är en över två kilometers promenad att gå runt byggnaden, berättar produktionsdirektör Tuukka Turunen.

Inex Partners logistikcentral för dagligvaror sköter om att varor som mat, schampo och wc-papper åker ut till S-gruppens butiker. Intill det nya komplexet ligger logistikcentralen för konsumtionsvaror som skor, kläder och kaffekokare. Inex Partners är SOK-koncernens dotterbolag som sköter S-gruppens logistik.

Själva byggnaden är formad som ett U. På utsidan finns hundra portar för långtradare som kommer med inkommande produkter och på den enorma innergården finns lika många portar genom vilka varor lastas i bilarna för att fortsätta sin resa. När båda logistikcentralerna är i full användning kommer det dagligen att röra sig tusen långtradare på området. En strikt tidtabell ska förhindra trafikstockning.

Tillsvidare är bara den ena "armen" av U:et i användning för torrvaror. Resten av verksamheten sköts i den gamla dagligvarucentralen i Kilo i Esbo och flyttar hit i etapper fram till slutet av år 2018 då centralen i Bastukärr är helt färdig. Då kommer cirka 600 personer att jobba här.

– Största delen av personalen flyttar till Bastukärr från centralen i Kilo, men nog kommer det att finnas arbetstillfällen för Sibbobor också, säger Turunen.

Knutpunkt

Logistikcentralen är i gång dygnet runt förutom på lördag kväll och natten mellan lördag och söndag. Man arbetar i tre skift. Nattskiftet börjar klockan tio på kvällen och slutar klockan sex.

– Nattskiftet är egentligen väldigt likt de andra skiften, samma jobb görs också nu, säger Turunen.

Kvällsskiftet börjar ta slut och personal väller ut ur hallarna där jobbet görs. Ett högljutt sorl fyller gången. Vi går förbi matsalen som ännu är mörk men som i natt igen kommer att fyllas av matdoft och hungriga människor. Matsalen ser hemtrevlig ut med blommor på varje bord. Också kökspersonalen jobbar på natten.

På avdelningen för torrvaror möts vi av en massa rörelse, ljud och ljus. Överallt rör sig transportband, maskiner och hissar. Transportbanden finns på olika höjd och slingrar sig under och över varandra, som en gigantisk motorväg för chips, mjöl och saft. Allt finns i en stor upplyst grå hall i flera plan som förenas av metalltrappor. Färgklickar i gult, rött och grönt på maskinernas delar lyser upp rummet.

Logistikcentralen för dagligvaror i Bastukärr har en hög automatiseringsgrad, den är den mest automatiserade i Finland enligt Turunen.

– Automationen minskar på behovet av personal, men det finns ändå många arbetsplatser. Vid sidan om mer traditionellt lagerarbete kommer det till nya jobb i anknytning till automatiken.

Logistikcentralen är knutpunkten på varornas resa från fabrik till butik. Varor kommer till logistikcentralen båda från Finland och utomlands.

Varor levereras från logistikcentralen direkt till butikerna eller till någon av tio terminaler runtom i Finland varifrån de sedan körs till butikerna.

Dagligen åker över en miljon kolli genom logistikcentralen. Ett kolli är till exempel en låda med chokladplattor eller en korg med lemonadflaskor.

Personalen har fortfarande en viktig roll. Vid maskinerna och transportbanden står personal klädda i gula eller orange kläder och knäpper på datorskärmar. Det behövs människor för att styra och övervaka maskinerna och datorprogrammen.

– Vi försöker se till att personalen har kunskapen som behövs för olika jobbuppgifter så de kan byta arbetsuppgifter sinsemellan emellanåt. Det blir inte tråkigt då man får göra något annorlunda då och då, säger Turunen.

Övervakning och klättring

Varje chokladplatta och wc-pappersrulle går igenom samma system på logistikcentralen.

Varorna anländer till logistikcentralen med långtradare och lastas in av chauffören på en transportlinje. Lastpallen åker genom en port som skannar in streckkoden, höjden och tyngden och förs sedan maskinellt till lastpallsförrådet. Därifrån åker lastpallarna till en arbetsstation där en person tar bort plastfilm och band som hållit ihop lastpallens varor.

En maskin delar sedan upp produkterna och fördelar dem en och en på gröna brickor likt dem man radar upp sin mat på i kaféer och matsalar. Säkert ett tusental brickor radade på varandra i långa rader väntar på sin tur bland maskiner som rasslar, svischar och svirrar i snabb, jämn takt. Plötsligt stannar transportbandet, några lemonadförpackningar har trillat omkull. En orangeklädd maskinövervakare märker snabbt problemet och lyfter upp förpackningarna så brickorna med produkter kan åka vidare.

Logistikcentralen är knutpunkten på varornas resa från fabrik till butik. Varor kommer till logistikcentralen båda från Finland och utomlands.

Varor levereras från logistikcentralen direkt till butikerna eller till någon av tio terminaler runtom i Finland varifrån de sedan körs till butikerna.

Dagligen åker över en miljon kolli genom logistikcentralen. Ett kolli är till exempel en låda med chokladplattor eller en korg med lemonadflaskor.

Brickorna åker till hyllområdet där stora hisskranar snabbt svischar omkring och lyfter upp läskedryckerna på höga hyllor bredvid salt, nudlar och popcorn. Hissarna har små lampor som lyser i rött då de är i gång. Synen har något bekant över sig, tankarna går till Star Wars och innandömet i ett stort rymdskepp.

Trots att mycket sköts av maskiner är arbetet ändå rätt fysiskt. Går något fel med hissarna kan man till exempel behöva dra på sig klättringsutrustning och ta sig upp i en av dem för att åtgärda felet. Dessutom går man ganska mycket under passet då komplexet är stort.

Efter att ha hissats upp på hyllorna samlas varorna ihop maskinellt. Cirka 80 procent av varorna lämpar sig för maskinell insamling. Resten av varorna samlas upp av personer som åker omkring med truckar. En maskin radar sedan upp dem på en lastpall enligt ett visst mönster som systemet räknat ut. Det ser ut som om systemet spelat Tetris då placeringen av varorna planerats.

Lastpallen viras in i plast av en röd metallarm och åker sedan vidare mot lastningsområdet där långtradarchauffören lastar över varorna i bilen med en truck. Med en handhållen sträckkodsscanner kollar chauffören att rätt varor kommer ombord på rätt bil. Sedan är det bara att ge sig ut på vägarna.

Mer läsning