Bra planering minskar på matsvinnet

NOLL MATSVINN. – Vårt mål är att vi inte ska producera något bioavfall alls, säger branschdirektör Bengt Winberg.Bild: Mostphotos

Matsvinnet i S-gruppens livsmedelsaffärer minskade med två miljoner kilo i fjol. Det motsvarar en besparing på fem miljoner.

S-kedjan har förbundit sig till att sänka matsvinnet med 5 miljoner kilo mat fram till 2020.

Handelslaget Varuboden-Osla deltar i talkot för att minska på matsvinnet.

– Vi gör det bland annat genom att låta efterfrågan styra hur vi utvecklar vårt sortiment och genom att använda oss av moderna prognossystem då vi uppskattar beställningsmängder. Vi säljer också produkter som närmar sig sitt bäst före-datum till rabatterat pris och vårt samarbete med organisationer som tar emot matdonationer fortsätter att växa. Vi utvecklar ständigt vår verksamhet för att minska på matsvinnet. Vårt mål är att vi inte ska producera något bioavfall alls, säger branschdirektör Bengt Winberg.

Utmaningen är balansgången mellan att ha en ständig tillgång på produkter och kundernas allt mer differentierade behov. Utbudet som de olika butikerna behöver för att svara på just sin egen lokala kundgrupps önskemål skiljer sig från varandra.

Kedjans donationsverksamhet utvidgas kontinuerligt.

– Mathjälpen är livsmedel som ännu är fullt konsumtionsdugliga till sitt bäst före-datum, men som av en eller annan orsak riskerar att inte bli sålda under sin hållbarhetstid. Från S-market Näse i Borgå donerar vi dagligen livsmedel till föreningarna Porvoon Työttömät och Porvoon Lähimmäistuki.

Som kuriosa berättar Vinberg att S-market på Åland har ett kylskåp dit kunder kan lämna in mat de köpt och vill donera till Matbanken.

– På så sätt ger vi även våra kunder möjlighet till direkt egen hjälpverksamhet.