Borgåbor berättar på bioduken

Borgå stads nya reklamfilmer "Det var en gång Borgå" kommer snart finnas på ett socialt medium nära dig.

Helt vanliga Borgåbor har fått skicka in sina berättelser om Borgå och sju stycken har sedan blivit till kortfilmer. På fredagen var det premiär.

En av huvudpersonerna i filmerna är Maria Kovanen. Hon har deltagit med en anekdot om hur hon tillsammans med en kompis satte eld på en ring av krut som de hittat när de städade Gösta Enholms butik på 1980-talet.

– Jag tänkte att det kunde vara en rolig historia, speciellt eftersom det var på Krutkällaregatan som vi tände på krutet, och det är på den gatan vi bor i dag, säger Maria Kovanen.

Filmerna är väldigt välgjorda, jag tycker att de fungerar bra i syftet att göra reklam för Borgå. Det är roligt att man har använt sig av vanliga människor i stället för skådespelare.

Kovanen såg att Borgå stad sökte intressanta berättelser och då hon flera gånger läste om det bestämde hon sig för att skicka in sin historia.

– Just då tänkte jag inte så mycket på att det kanske kommer att bli en film av det, jag skickade mest in den på skoj.

Men hennes berättelse valdes ut och tidigare i år kom ett filmteam och spelade in på Krutkällaregatan och klippte ihop en kortfilm av det. Med sig på premiären har Kovanen tagit sin mamma Solveig Bärlund.

– Filmerna är väldigt välgjorda, jag tycker att de fungerar bra i syftet att göra reklam för Borgå. Det är roligt att man har använt sig av vanliga människor i stället för skådespelare, säger hon.

Marknadsförande Borgåbor

På Borgå stad är man också mycket nöjd med filmerna.

– Jag är positivt överraskad, resultatet blev riktigt fint. Jag skulle beskriva filmerna som drömaktiga, säger Jan-Christian Forsman på Turism- och marknadsföringsenheten.

Filmerna kommer att användas i marknadsföringssyfte, bland annat på Borgå stads sociala medier och under olika mässor för att locka både turister och nya invånare till Borgå.

– Vårt mål var att engagera Borgåbor och att få dem att berätta sina egna anekdoter i stället för att ha dramatiserade reklamfilmer. Vi ville flytta över ansvaret för marknadsföringen på vanliga Borgåbor, säger Forsman.

FLER I FRAMTIDEN? Jan-Christian Forsman på Borgå stad är mycket nöjd med slutresultatet och hoppas att det i framtiden kan bli fler kortfilmer. Bild: Victoria Riikonen

Filmerna har spelats in på olika platser som har förekommit i Borgåberättelserna. Personerna som delat med sig av sina anekdoter spelar själv huvudrollen i kortfilmerna.

– Jag hoppas att folk tar det här på rätt sätt och att de inte är syniskt inställda. Det här handlar om genuina historier om verkliga händelser.

Jan-Christian Forsman hoppas att det blir en fortsättning på dessa filmer.

– Det är inget jag kan lova, men vi blev väldigt ivriga på att fortsätta med projektet.

Det finns redan några idéer, bland annat skärgården och staden på vintern fick inte plats i dessa filmer.

– Dessutom är filmerna 100 procent kvinnodominerade, vi hoppas att några män också skulle vilja berätta sina anekdoter från Borgå, säger Forsman.

Filmerna kommer att släppas en i taget på Borgå stads kanaler. Redan nu kan man se Maria Kovanens berättelse om krutet på Krutkällaregatan på Borgå stads Facebooksida.