Borgå stad vädjar: Ring bara en gång för att boka coronatest

TESTRESURSER FINNS. Borgå stad strävar efter att erbjuda invånarna coronatest inom 24 timmar. Tidsbokningen per telefon är ändå hårt belastad och läget förvärras av personer som ringen många gånger. Bild: Arkiv/Kristoffer Åberg

Trots fördubblade resurser har man på hälsovårdscentralen svårt att klara av flodvågen av samtal till numren för tidsbokning av coronatest och rådgivning. Situationen förvärras av personer som ringer många gånger.

Social- och hälsovårdsdirektör Ann-Sofie Silvennoinen förstår stadsbornas oro över coronaläget och frustration över de långa telefonköerna. Hon hoppas ändå att folk skulle lita på att ett samtal räcker: personalen på hälsovårdscentralen betar av telefonkön i tur ordning.

– Problemet är kön blir längre då folk ringer flera gånger. Telefonsystemet kan inte gruppera ihop samtal som kommer från samma nummer så varje samtal förlänger kön. För att ta ett exempel så ser kön ut att vara hundra samtal lång om femtio personer ringt två gånger.

I praktiken är antalet samtal till hälsovårdscentralen ändå mycket större: På måndagen för en vecka sedan ringdes enligt Silvennoinen sjuhundra samtal och i går var det betydligt fler.

– Förra veckan klarade vi av att ringa upp alla som kontaktat oss under samma dag. Men trots att vi i praktiken fördubblat resurserna klarade vi inte i går av att ringa upp alla så arbetet fortsatte i dag. Så jag önskar att alla skulle ringa bara en gång och att man, trots att det känns frustrerande, ska minnas att personen som svarar i telefonen gör sitt bästa.

Problemet är kön blir längre då folk ringer flera gånger.

Coronaläget är lugnt

Stadens ledningsgrupp som samlas varje tisdag för att diskutera aktuella ärenden hade så klart coronaläget på agendan under dagens möte.

Silvennoinen påminner om att coronaläget är lugnt i Borgå då man ser på antalet smittade och att man tack vare ökade resurser och samarbete med privata aktörer kan erbjuda coronatest inom 24 timmar.

Coronafallet i Lyceiparkens skola som uppdagades på söndagen påverkade även två idrottsföreningars verksamhet vilket väckte oro över hur barn och unga kan delta i olika fritidsaktiviteter på ett tryggt sätt.

– Det här diskuterades i ledningsgruppen och vårt ställningstagande är att idrottsföreningarnas egna direktiv för att minska smittorisken är bra.

Om situationen är kritisk, ring 112.

Om ärendet inte är särskilt brådskande, överväg om du kan ringa först på tisdag eller onsdag.

Ring endast en gång och vänta sedan på att bli uppringd. Varje samtal måste gås igenom enskilt och samtal från samma nummer tar inte ut varandra, utan belastar systemet.

Använd tjänsten Mina Kanta-sidor. Där kan du i flera ärenden komma vidare, till exempel få remiss till laboratoriet.

Ring inte för att få veta coronatestresultat. Om smitta konstateras, blir du uppringd. Annars får du ett textmeddelande. Resultatet syns också tjänsten Mina kanta-sidor.

Telefonnummer för personer med coronasymptom, tfn 040 547 7764, 040 481 0344, må–to kl 8–15.30, fre kl 8–14.30. Kvällar och veckoslut är det HUS dejour som svarar och hänvisar vid behov till coronatestning, tfn 116 117.

För övriga ärenden gäller hälsocentralens tidsbeställningsnummer, tfn 019 520 4351, vardagar kl 8–15.30.

Källa: Borgå stad

Mer läsning