Borgå får bra synlighet med Voice

PROGRAM. Olli Lindholm, Anna Puu, Toni Wirtanen och Lasse "Redrama" Mellberg är tränare i The Voice of Finland.Bild: Saku Tiainen

Det kan kanske beskrivas som en liten lottovinst för staden när storproduktionen The Voice of Finland valde Konstfabriken som inspelningsplats.

Efter ungefär en månads förhandlingar lyckades Event Factory, som säljer Konstfabriken som evenemangslokal, övertyga produktionsbolaget ITV Studios att välja Borgå som inspelningsplats för talangjakten The Voice of Finland. I oktober kommer därmed kamerorna, stjärnorna och ett antal hoppfulla sångare att ställa sig framför publiken – och senare tv-tittarna – i Avantisalen.

Jan-Christian Forsman, marknadsföringsplanerare på Borgå stad, säger att det inte handlar om något sponsoravtal.

– Produktionsbolaget hyr lokalerna för att spela in tolv avsnitt över fyra dagar. Event Factory jobbade hårt för att få hit dem.

Söker artister

The Voice of Finland är, för den som inte sett, en talangjakt som inleds med "Ääni ratkaisee", där fyra "tränare" lyssnar på potentiella sångarlöften i "blinda auditions". När domarna hör något de gillar trycker de på en röd knapp som svänger på stolen så att de får se sångaren. Om flera tränare trycker på knappen får sångaren välja sin mentor.

När varje lag är fullt inleds nästa del av programmet – en period där tränarna lär ut vad de kan åt sina artister. Därefter letar man fram en vinnare.

I Borgå spelar man in de inledande avsnitten med samma uppsättning som förra året. I de röda stolarna sitter därmed Toni Wirtanen, Olli Lindholm, Lasse "Redrama" Mellberg och Anna Puu.

Inspelningarna äger rum i oktober, medan programmet börjar sändas på Nelonen i januari 2019.

– Det går att ansöka om att delta som publik genom att skicka ett mejl till produktionsbolaget ITV Studios. Det ryms inte särdeles många, omkring 200 personer får se inspelningarna, säger Forsman.

För tillfället efterlyser programmet också sångare som vill delta.

Pengar och synlighet

För staden innebär produktionen inte bara hyresintäkter för Konstfabriken, det innebär också synlighet som skulle kosta en hel del i marknadsföringsavgifter. Det finns inga exakta beräkningar, men man räknar med tiotusentals euro för motsvarande insats i tv-reklam.

– Det är en ypperlig möjlighet för Borgå stad och Konstfabriken. Det visar också att lokalerna fungerar, att man kan ha allt från mindre uppträdanden till stora miljonproduktioner som det här, säger Forsman.

I praktiken kommer också programledarna att nämna såväl staden som lokalerna i sina speakar, medan programmet använder inklippsbilder som etablerar platsen där inspelningarna äger rum.

– Det betyder att staden syns i någon mån. Hur mycket vet jag inte, säger Forsman.

Vill du se inspelningarna?

Den som vill se inspelningarna kan skicka mejl till tvof@itv.com.

Vill du delta som sångare? Det går att ansöka via programmets webbsidor:

www.nelonen.fi/ohjelmat/the-voice-of-finland