1. Finlands mest innovativa mäklarföretag. En föregångare med insyn i olika boendetrender.

2. De bästa och mest informativa bilderna. Av tiden som spenderas på bostadsannonser används 70 procent till att titta på bilder.

3. Den bästa synligheten och mest intressanta marknads föringen. Webbsajten bo.fi har över 1 miljoner besökare i året, därtill har man över 55 000 följare på sociala medier.

4. Ett effektivt försäljningskoncept. En i snitt 35 procent kortare försäljningstid, över

40 000 sålda bostäder under de gångna 12 månaderna.

Bild: Privat

Under det gånga året har det egna boendet blivit allt viktigare och legat i fokus för många. Fastighetshandeln har som följd gått på högvarv, inte minst i Borgå.

– Borgå har stor dragningskraft. Bostadsförsäljningen har ökat rejält jämfört med tidigare och det man i synnerhet frågar efter just nu är nyare egnahemshus. Där skulle de potentiella köparna vara fler än det finns säljare, säger Jatta Toivola och Kristian Lindfors, fastighetsmäklare vid Bo LKV Borgå.

Merparten av bostadsköparna är från huvudstadsregionen där man verkar på allvar ha fått upp ögonen för vad allt Borgå och övriga Östnyland har att erbjuda – det vill säga goda förbindelser, familjevänligt och mångsidigt boende, attraktiva stadskärnor, havsstrand och natur.

– Jämfört med huvudstadsregionen får man betydligt fler kvadratmetrar och utrymme till sitt förfogande för samma peng. Det är också bekvämt att bo i Borgå, allting finns nära – service och hobbyn, dessutom på två språk, säger Jatta och Kristian.

En eloge går även till staden för lyckad marknadsföring. Då också planeringen av nya tomter och bostadsområden framskrider ser framtiden ljus ut med tanke på fortsatt tillväxt.

Anlitade för värdeobjekt

Den stora efterfrågan på fastigheter gäller alla typer av objekt, även strandfastigheter och värdeobjekt där Bo LKV Borgå blivit en betrodd och ofta anlitad mäklarpartner.

– För värdeobjekten, till exempel i Gamla Stan eller i empirestadsdelen, finns en egen grupp köpare som också de i många fall är från huvudstadsregionen. Att vi så ofta anlitas för värdeuppdragen hänger säkert delvis ihop med vår visuella profilering. För att kunderna från huvudstadsregionen hittar oss kan vi säkert också tacka det goda samarbetet med Bo LKV i Helsingfors, säger Jatta Toivola.

Koncept som tilltalar

Bo LKV har sedan starten i Åbo för fem år varit något av en frisk fläkt inom branschen. I dag har mäklarföretaget kontor i flera olika städer. Jatta och Kristian, som bägge har en lång mäklarerfarenhet från Östnyland, var glada när Bo för lite drygt två år sedan öppnade kontoret i Gamla Stan i Borgå och chansen att arbeta där dök upp.

– Bo:s visuella och moderna koncept tilltalade mig som mäklare och tydligen har det också fallit kunderna i smaken eftersom det blivit så populärt, säger Jatta.

– Via Bo fick jag tillgång till de arbetsverktyg jag som mäklare vill ha och kan med hjälp av dem också erbjuda kunderna den bästa betjäningen, säger Kristian.

Till Bo LKV:s filosofi hör bland annat att alla objekt är lika viktiga och ska behandlas på ett likvärdigt sätt. Objektens bästa sidor lyfts fram med hjälp av en stylist innan en proffsfotograf skrider till verket och i samarbete med stylisten hittar de bästa bildvinklarna. Efter det är det ännu grafikernas och de some-ansvarigas tur att ta sig an materialet.

– Alla kanske inte förstår vilket stort bakgrundsjobb som görs för att alla objekt ska få bästa möjliga marknadsföring. På den punkten ser jag oss som rätt oslagbara, säger Jatta Toivola.

Satsningen är motiverad.

– Dagens fastighetshandel utspelar till stor del på nätet vilket gör det visuella så oerhört viktigt. Givetvis ska också all annan dokumentering hålla hög kvalitet, säger Kristian Lindfors.

Tips från de lokala proffsen

Som bosatta på orten har Jatta och Kristian stort lokalt kontaktnät och bra lokalkännedom.

– I synnerhet då köparen är från huvudstadsregionen är det en fördel att som mäklare kunna berätta om skolor, serviceutbud och olika områdens specialdrag. Lokalkännedomen gör det också lättare att värdera och prissätta objekten rätt, vilket i sin tur är viktigt för en lyckad marknadsföring.

Vilka är då de bästa tipsen Jatta och Kristian kan dela med sig av åt potentiella säljare?

– Om möjligt – bevara det gamla. Köpare av bostäder i Gamla Stan, empirestadsdelen eller andra ansedda områden i Borgå uppskattar det autentiska.

– Låt göra en konditionsgranskning och ett lagenligt energicertifikat. Renoveringsbehov brukar sällan upplevas som något hinder av potentiella köpare, det kan däremot oklarheter om bostadens skick göra.

– Förse din mäklare med all behövlig information om bostaden eller bostadsbolaget. Leta reda på protokollet från senaste bolagsmöte, eller om det gäller ett egnahemshus – ritningar och slutgranskningsprotokoll.

– Städa ordentligt. Det lönar sig vara omsorgsfull när man förbereder sin bostad för försäljning. Ställ undan onödiga prylar. Stora föremål, till exempel motionsredskap, kan det löna sig föra till förrådet om det bara är möjligt. Första intrycket har stor betydelse också inom bostadshandel och kan vara avgörande för att någon fattar tycke för just ditt hem. ■

Kontaktuppgifter: Kristian Lindfors Fastighetsmäklare, AFM, Partner Bo LKV Borgå, Mannerheimgatan 4, 06100 Borgå 050 326 9090 kristian@bo.fi

Jatta Toivola Fastighetsmäklare, AFM, Partner Bo LKV Borgå, Mannerheimgatan 4, 06100 Borgå 040 764 4316 jatta@bo.fi

Läs mera

https://bo.fi/henkilo/jatta-toivola/

https://bo.fi/henkilo/kristian-lindfors/