Bilsport behöver inte kosta skjortan

NÖJD. Mika Lahtinen är nöjd med sin premiärsäsong i den nya FTCC-serien.Bild:

Finnish Touring Cars Cup är en ny nationell serie i banracing där man gjort tröskeln att delta så låg som möjligt. Tjugofyraårige Mika Lahtinen från Forsby var inte sen att sätta sig bakom ratten då chansen att få tävla dök upp.

– Jag har alltid varit intresserad av motorsport och då nyheten om FTCC-serien kom ut så tänkte jag att varför inte, säger Mika Lahtinen.

Lovisabons ekipage i serien, som är avsedd för bilar fabricerade efter år 2001, är en Mini One som han äger tillsammans med LHT Racing (Lapinjärven Huoltopiste).

– Finnish Touring Cars Cup är en serie för standarbilar där den högsta tillåtna motorvolymen är 1 600 kubikcentimeter. Man får inte trimma bilarna och egentligen bara göra små justeringar i styrenheten för att förbättra prestandan, berättar Lahtinen.

På basen av den första säsongen kan man inte dra några långtgående slutsatser av exempelvis vilket bilmärke som lämpar sig bäst för just den här serien.

– Honda Civic var kanske den mest populära bilen i årets serie men man måste komma ihåg att bilarna beter sig olika på olika banor.

FAKTA

FTCC

Finnish Touring Cars Cup 2016 (deltävlingar i Ahvenisto 28.5., Botniaring 18.6., Botniaring 16.7. och Alastaro 27.8.)

Slutresultat: 1. Juho Siekkinen KvanUA 246 poäng, 2. Simo Rauhala TamUA 212, 3. Joona Raatikainen KUA 192, 4. Martina Backfält NSB-86 186, 5. Roope Rinne-Laturi HFKK 180, 6. Oskar Dahlbacka NSB-86 162, 7. John Westman KokUA, 8. Suvi Jyrkiäinen AAU 122, 9. Mika Lahtinen AL-Myrskylä 88, 10. Kaj Kytönen ValUA 82.

Serien, som består av fyra deltävlingar och sammanlagt åtta starter, är uppdelad i allmän klass, juniorklass och nybörjarklass.

För Mika Lahtinen slutade premiärsäsongen i en nionde plats totalt men i nybörjarklass var utdelningen en fin andra plats efter bland annat tre heatsegrar.

– I de tre sista starterna hade vi smärre tekniska problem så i det avseendet blev det en lite bitter avslutning på säsongen. Men på det hela taget är jag ändå mycket nöjd – Jag lärde mig otroligt mycket och är nu flera erfarenheter rikare.

Mika Lahtinen som kör för Autoliitto Myrskylä har inga långtgående framtidsplaner.

– För mig är det absolut tillsvidare fråga om en hobby och jag tar ett år i taget. Men nästa år, då serien troligtvis utökas med en femte deltävling i estniska Pärnu, kommer jag garanterat att vara med.

FTCC-serien är en ypperlig inkörsport för exempelvis unga cartingförare som vill börja köra med fyrhjulsdrivna bilar.

Mika Lahtinen ger Finnish Touring Cars Cup tummen upp med anledning av seriens förmånliga kostnadsstruktur.

– Man får endast köpa in två nya däck per tävling så det håller kostnaderna nere. Jag tycker att det här är den bästa, billigaste och jämnaste klassen om man vill börja syssla med banracing.

– FTCC-serien är en ypperlig inkörsport för exempelvis unga cartingförare som vill börja köra med fyrhjulsdrivna bilar, säger Lahtinen.

En av eldsjälarna bakom den nya serien är Osmo Kytönen. Han anser att det finns ett klart behov av en nationell serie av den här karaktären.

– För unga förare är det viktigt att få kilometrar på kontot och erfarenhet av att meka med bilen.

– Då mina söner i tiderna sysslade med bilsport kunde jag konstatera att det över huvud taget inte arrangerades tävlingar för V1600-klassens bilar.

– Visserligen fanns det en FM-serie redan på den tiden men för en ung förare som håller på att starta sin karriär var kostnaderna alldeles för stora. Det var därifrån allt startade, säger Kytönen.