Bilhuset Laakkonen satsar på nybygge och nytänk

Bilkoncernen Laakkonen samlar sitt bilkunnande på ett och samma ställe i Kungsporten. I helgen öppnas bilhusets nybygge officiellt.

I flera år hade Laakkonen-koncernen verksamhet på två olika platser i Borgå, i Östermalm och i Kungsporten. Tack vara nybygget på 1 500 kvadratmeter i Kungsporten kan företaget nu samla alla bilmärken och all service till ett ställe. Volkswagen, som hittills varit det enda märket som sålts bilaffären i Kungsporten, får nu sällskap av Ford, Skoda och Nissan i den nybyggda delen.

Samtidigt slutar man helt saluföra Peugeot, Subaru och Kia.

– Det handlar delvis om lönsamheten men också om att vi kan stärka personalens kunnande genom att fokusera på vissa märken, säger Tea Välimäki, regional försäljningschef för Volskwagen, Audi och Seat i Borgå, Hyvinge, Kervo och Tavastehus.

BMW-bilar, som hör till Laakkonens utbud på andra verksamhetsorter, kommer inte att börja säljas i Borgå, nybygget till trots.

– Det har inte varit aktuellt att ta in BMW i utbudet. Märket kommer med krav på extra mycket plats och byggrätten på tomten i Kungsporten var trots allt begränsad, säger Välimäki.

Märkeslook

Det nya bilhuset är öppet och fräscht, och utställningsbilarna är samlade märkesvis. Skoda och Nissan har varsin utställningslook, formad bland annat av särskilda golvkakel och andra inredningsdetaljer, som avskiljs med en lätt mellanvägg.

Ford håller till i ett angränsande rum.

– Vi har egen ingång och först var det meningen att Ford-avdelningen skulle hållas helt åtskild från de andra. Det lämndes ändå en liten passage som kunderna kan använda, säger Tom Gustafsson, försäljningschef för Ford.

SEPARAT. Ford har en separat avdelning med egen ingång. Aktuellt just nu är den ansiktslyfta klassikermodellen, Fiestan. Bild: Kristoffer Åberg

I den äldre och större byggnaden som stod klar för tio år sedan finns, förutom Volskwagen-bilarna, reservdelsförsäljning och handel för bytesbilar medan hela den nedre delen av fastigheten är vikt för servicen.

Nytänk

Som första inom koncernen tar Laakkonen i Kungsporten i bruk ett tvåskiftessystem på reparationssidan. Det innebär att mekanikerna jobbar i två skift och reparerar bilar från tidig morgon fram till klockan nio på kvällen. Systemet har redan införts och responsen från kunderna har varit positiv.

– Det betyder till exempel att du efter jobbet på eftermiddagen kan lämna bilen på service och komma och hämta den följande morgon, säger Tea Välimäki.

Här lönar det sig ändå att notera att bilen måste lämnas före klockan 17, efter det är enbart mekanikerna på plats.

FAKTA

Laakkonen-koncernen

Koncernen är grundad 1960 i Joensuu.

Företagets bilförsäljning formas av Autotalo Laakkonen och Veljekset Laakkonen som har en kedja av 22 bilaffärer med full service.

Gör årligen över 36 000 bilaffärer och hanterar mer än 250 000 servicebesök.

Koncernen sysselsätter närmare 1 200 personer.

En nyhet är också på gång när det gäller att lämna och avhämta bilen berättar Välimäki. Det är fråga om boxar, likt postens paketautomater, som installeras i bilkomplexets vindfång och där kan bilnycklar tryggt deponeras såväl av bilägarna som av bilhusets personal.

– Automaterna gör det enkelt för kunden att lämna eller avhämta sin bil när det passar honom eller henne bäst, 24 timmar i dygnet.

Riktigt där är man ännu inte påpekar Casimir Taht, försäljningschef för Nissan och Skoda. Bland annat måste man utreda betalningsmöjligheter i anslutning till boxarna innan konceptet kan testas på allvar.

Laakkonens nya bilhus i Kungsporten invigs officiellt i helgen vilket firas bland annat med kaffe och tårta samt lotteri. Som konferencier under jippot fungerar skådespelaren Nicke Lignell.

Kampanjen "Märkesdagar", som ordnas två gånger om året, infaller också under veckoslutet. Dagarna kommer bland annat med olika slags erbjudanden hos de olika bilmärkena.