Bilder som fixerat unika ögonblick

Hundra svartvita fotografier tagna i såväl slott som rökpörten. Det är resultatet av det urval som gjordes genom en djupdykning i pressfotograf Caj Bremers enorma arkiv. Bilderna visar upp ett gediget, unikt hantverk och ett land som förändrats snabbt.

Sibbofotografen Caj Bremers väldiga hemarkiv med omkring 10 000 foton från karriären som pressfotograf, är en guldgruva. Omkring hundra av bilderna från 1950-talet fram till 1985 finns utställda på Gumbostrand Konst & Form.

Vid öppningen kunde man bland yngre åskådare höra djupa suckar och tankar om hur stilistiskt vackra svartvita bilder kan vara. Bland äldre åskådare väckte bilderna minnen, förundran och glada skratt. Utställningen 100 bilder från Finland är en del av landets hundraårsjubileum.

Utställarna har gjort ett digert jobb genom att djupdyka i arkivet och komma upp med ett urval på 3,4 kilo.

– Det var så många bilder att jag inte började räkna dem utan vi satte hela högen på köksvågen, säger Caj Bremer.

URVAL. Caj Bremers utställning kom till som ett urval av 3,4 kilogram arkivbilder. Bild: Kristoffer Åberg

Bremer deltog inte i valet av bilder och hans enda krav var att fotografierna inte ska ramas in utan visas upp som de pressfoton de är. Urvalet åtföljs av berättelser och utställningen blir en historisk kavalkad där politiker, kändisar och idrottare möter dagens betraktare.

– På en del av bilderna kan men se synliga spår efter tidens tand, säger Bremer och pekar på den kända bilden av president Kekkonen som lutar sig ut från en balkong med texten "Napoleon" nedanom sig. Ena hörnet har brutits loss och berättar enligt upphovsmannen om vardagen på en redaktion. Fotona gick genom många händer och var bruksvaror.

Ambitiös från start

Caj Bremer inledde sin yrkesbana på 1950-talet och några av de första fotografierna som publicerades finns med i urvalet. Och redan de första bilderna är exempel på hans skickliga hantverk där inte bara kompositionen är noggrant vald utan även ljussättningen.

– Jag var nog väldigt noggrann redan från början och jobbade mycket för att få fram det rätta ljuset. Det ligger mycket fingerfärdighet bakom. Jag har sagt att man ska ha fingrar som en pianist då man jobbar med framkallning.

Det som tidigare fotografer gjorde i mörkrummet gör dagens fotografer med bildbehandlingsprogrammet i datorn, men avsikten är densamma.

– Jag var ambitiös och ville ge vidare bara bra bilder.

Jag var nog väldigt noggrann redan från början och jobbade mycket för att få fram det rätta ljuset.

Bilder med innebörd

Caj Bremer kan inte själv peka ut något favoritfoto men säger att hans favoriter är bilder som lockar fram ett skratt. Eller en berättelse.

– Fotoserien från rökpörtet hör till de som har en berättelse. Det var hemskt att inse att människor bodde så usligt ännu på 60-talet i Finland.

Bildserien kunde ses i Ateneum 2010 och visar den fallfärdiga stockstugan, barnens ansikten bakom frostiga, fuktiga fönster och den lilla flickan med bar rumpa lutad över en teckning. Helsingin Sanomat utredde hur det gick för barnen och hämtade dem till utställningen.

– Det hade väl inte gått så bra för dem senare i livet heller och det var helt uppenbart att de inte ville väcka liv i minnen från barndomen, säger Bremer som iakttog den nu vuxna kvinna då hon för första gången såg fotot på sig själv, med rumpan bar i den kalla, dragig stugan.

FATTIGDOM. Flickan i rökpörtet står böjd över sin teckning. Bild: Kristoffer Åberg

– Hon tittade på fotot utan att ändra en min, hon sa ingenting, vände sig bort och valde att titta på andra bilder. Det fanns helt uppenbart inga minnen hon vill bli påmind om, ingenting bra att spara på.

Allt har inte ett värde

Minnet från pörtet väcker känslor och är en beskrivning på pressfotografens vardag, konstaterar Bremer.

– En pressfotograf går från slott till koja, man ska vara beredd på allt. Men då jag gräver i mina arkiv så kan jag bara konstatera att där finns otroligt mycket "hömppä", värdelöst. Så mycket bilder utan något som helst värde. Man kunde faktiskt ordna en utställning med i sig bra foton utan något som helst värde, skrattar han.

Caj Bremers berättarkonst uppskattas av alla som träffar honom och han drar stora grupper till Gumbostrand-utställningen. Då vi träffar honom ska han just möta en grupp som kommit för att se utställningen och samtidigt höra alla roliga storyn kring bilderna.

En pressfotograf går från slott till koja, man ska vara beredd på allt.

Finlands framtid i konst

Förutom fotografierna visar Gumbostrand KOnst & Form även en grupputställning bestående av tolv inhemska konstnärers verk. Utställningen Finland nu och i framtiden formas av det urval en jury gjorde efter att konstnärerna fått erbjuda konstverk till just det temat.

Med finns konst av Ilkka Aho, Jouko Alapartanen, Nina Forsman, Elisa Hämärä, Aleksandra Kulonen, Mirja Ilkka, Sanna Maria Paananen, Paananen & Ulvila, Anastassia Proussova, Vuokko Salmenkivi, Vesa Syrjänen och Katarina Ögård.

Utställningen är öppen till den 14 januari 2018.

Caj Bremer

Pressfotograf vid Hufvudstadsbladet 1952–54.

Lehtikuva 1954-56.

Viikkosanomat 1957-68.

Helsingin Sanomat 1971-78.

Konstnärsprofessor 1978-83.

Helsingin Sanomat 1983-94.

Har haft över 20 utställningar i Finland och utomlands.