Finländarna köpte champagne som aldrig förr i fjol

Alkos försäljning av champagne ökade med hela 18 procent i fjol. Det samtidigt som totalförsäljningen minskade med 4 procent, visar fjolårets försäljningssiffror. Även försäljningen av alkoholfria drycker ökade.

Allt fler köper nu sin alkohol på nätet. Alkos näthandel ökade i fjol med över en fjärdedel, eller med 27 procent. Alko uppger att totalförsäljningen också påverkades av att folk inte kunde resa under coronapandemin och av att restaurangernas öppethållningstider varit begränsade.

Även om Alkos totalvolym sjönk något så ökade försäljningen av champagne under fjolåret hela 18 procent jämfört med 2020. En annan av fjolårets bubbliga trender var att den italienska proseccon passerade den spanska cavan i popularitet. Försäljningen av bubbliga roséviner ökade hela 50 procent.

Försäljningen av alkoholfria drycker i affärerna ökade nästan 17 procent.

Italien var i fjol det populäraste vinlandet och passerade Chile som 2020 var finländarnas favorit. En allmän trend är enligt Alko att kunderna även då det gäller vinköp vill göra ansvarsfulla val.

De europeiska vinländernas ställning förstärktes som helhet. Både Tyskland och Portugal förstärkte sin ställning som vinländer på Alko.

Totalt sålde Alko i fjol omkring 89 miljoner liter olika drycker. Det samlade 966 miljoner euro i alkohol- och mervärdesskatt, en summa som är omkring en miljon mindre än 2020.