Beslut nära för Kotka Old Port

STORA PLANER. Går allt väl och besluten för Old Port (i grått) är positiva i sommar, förvandlas Kotka till en verklig turistattraktion. Bild: Kotka old port

I sommar klarnar det om internationella megainvesteringen Kotka OldPort förverkligas. Stadsdirektör Henry Lindelöf fick nyligen besked om att det ser mycket ljust ut. Går allting väl kan byggstarten ske redan våren 2018. Det handlar om hundratals miljoner privata pengar.

Ett centrum för outlet-affärer, hotell och restauranger, biograf, högskolecampus, arena, kryssningshamn, strandbulevard, eventuellt bostäder – planerna för ett 20 hektars område vid sjöfartscentret Vellamo i Kotka är storslagna. Så storslagna att man hör folk tala om fantasier som inget har med verkligheten att göra.

Old Port är kanske en dröm just nu, men den ser äntligen ut att bli sann. Då ÖN träffar stadsdirektör Henry Lindelöf har han precis återvänt från Milano i Italien, där konsultbolaget DEA har sitt huvudkvarter.

Bolaget är underleverantör till Cameron Sawyers fastighetsbolag GVA Sawyer och arbetar med att skaffa hyresgäster till det stora affärskomplexet. Det talas om upp till 200 butiker för olika kända varumärken. Old Port förväntas bli ett av Europas största outlet-centra.

Hög reserveringsgrad

– I Milano fick jag veta att reserveringsgraden, det vill säga intresserade hyresgäster, nu är uppe i 70 procent. Det är en garanti för att projektet kan anses lönsamt. Och efter att investeringsbesluten fattats hoppar nog ytterligare hyresgäster på.

Cameron Sawyer då? Vilken roll har han?

– Han är amerikan men har bott i Moskva i 20 år. Sawyer är investerare och skaffat sitt kapital från olika håll. Han är ansiktet bakom Old Port, även om det också finns andra investerare.

Lindelöf konstaterar att de ryska kopplingarna hittills varit starka, vilket också ifrågasatts.

– Nu kommer Europa med på ett allt synligare sätt och Ryssland dominerar inte längre. Cameron Sawyer diskuterar för tillfället helhetsfinansieringen och förhoppningsvis kan slutgiltiga beslut fattas före de europeiska semestrarna i augusti. Beslut om operatören är att vänta inom någon vecka.

Privat projekt

Henry Lindelöf framhåller att det inte är fråga om stadens eget projekt.

– Kotka har satsat cirka 400 000 euro under några år och då främst på planläggningen. I den här summan ingår också exempelvis kostnaderna för att delta i konferenser utomlands.

Investerarnas andel sägs totalt vara på cirka 400 miljoner euro och bygget ska ske i etapper.

Han tillägger att om Old Port trots allt av någon anledning inte blir av, har staden inte gjort av med pengar i onödan. Hamnområdet måste utvecklas i alla fall.

Vi träffar stadsdirektören i Vellamo, sjöfartsmuseet som har 100 000 besökare per år. Kommer Old Port som granne kan man bara föreställa sig hur mycket den här siffran går upp.

– Hamnen är redan nu, och i synnerhet i framtiden, mera än en hamn, ett kunskapscentrum, en station mellan öst och väst, säger han.

Något som klarnade under Lindelöfs Italienbesök förra veckan är att en italiensk aktör i Genua skickar 3-5 stora kryssningsfartyg till Kotka i sommar.

– Varje fartyg har 3 000 gäster ombord och manskapsstyrkan ligger mellan 1 000 och 2 000. Fartygen stannar i Kotka en halv dag.

Han säger att nästa år är det meningen att upp till 15 kryssningsfartyg gästar Kotka.

– Vi har redan gjort olika produkter med tanke på kryssningsgästerna och lobbar för att marknadsföra oss som ett nytt kryssningsobjekt.

Ett år kvar

Henry Lindelöf, som lotsat Kotka i snart 16 år, meddelade i går kväll stadsstyrelsen om att han går i pension i slutet av april nästa år.

Hans tid i Kotka har verkligen inte alltid varit en dans på rosor.

– Jag har varit inne i ishockeyrinken mest hela tiden, småler han.

Ändå upplever han tiden som fin.

– Jag är väldigt tacksam över de här åren, de har gett mig mycket.

Nu verkar det ju dessutom som om alla de stora planer han haft för Kotka förverkligas sista arbetsåret. Han kan av allt att döma överlämna nyckeln till framtiden åt sin efterträdare.

Kotka som gammal arbetarstad har alltid präglats av politiken och klimatet är tufft.

– Kulturarvet här är ett helt annat än i Borgå och Lovisa, påpekar stadsdirektören.

Lindelöf är hemma i Borgå och har också varit Lovisadirektör i 12 år.

– För tillfället känns det bra, så mycket jag jobbat för verkar ge resultat på samma gång. Vi har blivit en viktig spelare i logistiksammanhang, nu gäller det att också satsa på innehållsproduktion.

Svensksunds stad

Just nu jobbar man med en storsatsning för 2020, då Kotka förvandlas till Svensksunds stad. Slaget vid Svensksund, utanför dagens Kotka, blev den sista militära drabbningen under Gustav III:s ryska krig mellan 1788 och 1790.

Slaget anses vara Sveriges största marina seger någonsin. Med tanke på antalet krigsfartyg är det också det största i Östersjöns historia.

Henry Lindelöf är övertygad om att satsningen kommer att väcka intresse också utanför landets gränser, både i öst och väst.

För östnylänningarna, som i dag ofta åker till Kotka centralsjukhus för att föda barn, är det också en god nyhet att sjukhuset renoveras för 150 miljoner. Henry Lindelöf säger att man jobbat hårt för att få behålla jouren dygnet runt.

– Nu har staten gett lov för den här investeringen och det känns fint.

Kotka ger sig i allmänhet modigt in i kamper om stora internationella investeringar. Staden gör exempelvis nu sitt bästa för att få Teslafabriken, som också intresserar många andra orter både i Finland och utomlands.

Värt att satsa på

Kotkas profil ändras sakta men säkert och speciellt då det är fråga om projekt som tar lång tid att förverkliga vaknar motståndarna. Det är inte att undra på att hamnplanerna diskuteras vilt på olika plattformer. Många anser att de borde ha förverkligats vid det här laget.

Vad säger då kristdemokraten och tidigare riksdagsledamoten Esko Almgren, Kotkas och hela Finlands verkliga veteranpolitiker som suttit hela 52 år i fullmäktige men som nu stigit åt sidan?

Han har sett sin stad ändra riktning i många årtionden. Är målen i dag för utopistiska?

– Nej, säger han bestämt och förklarar att Old Port är värt att sträva efter. Östersjöområdet utvecklas men ett liknande projekt finns inte annanstans.

Han påpekar att den gamla hamnen levt ut sin tid. Cameron Sawyers planer är stora och kräver enligt Almgren tid.

– Här i Kotka är vi realister men tror på underverk, skrattar han.

Han säger att stadsdirektören satt sig själv på spel i den här frågan.

– Ingen människa kunde ha gjort mera än han. Den som inte hoppas och försöker får heller ingenting. Dessutom är det ju alltid så, att det är lätt att rikta pekfingret mot en person.

Tillbaka till Borgå

Henry Lindelöf och hustru Tiina hoppas kunna flytta tillbaka till Borgå efter Henrys pensionering.

– Staden har förändrats mycket under de senaste åren – i positiv riktning. Bara vi får huset i Kotka sålt planerar vi dra västerut. Hem.

FAKTA

Kotka Old Port

Outlet-centrum med upp till 200 butiker.

Biograf, arena, campus, kryssningshamn, hotell, restauranger med mera.

Investeringen totalt på drygt 400 miljoner euro.

Utländska investerare med Cameron Sawyer i spetsen.

Kotka stad har investerat cirka 400 000 euro.