Barnslig lekfullhet med allvarlig bakgrundston i dejtningspjäs

Angelica, 22, som går smådjurslinjen på Borgå folkakademi, en skum SFP-politiker och en impulsiv, filmgalen tonårskille kanske vid första anblick inte har så mycket gemensamt. Men alla är de ute efter att hitta sitt livs kärlek genom den digitala världens kraft. Detta sker i den lekfulla och tokroliga pjäsen Fuck Tinder, en skildring som ligger farligt nära verkligheten.

Fuck Tinder

Manus och skådespel: Albert Häggblom och Eline Lundeberg

Regi: Per Lagergen

Teknik: Olle Häggblom

Ljuddesign: Henrik Wenne

Scenografi: Anna Wennerhed

Make-up och styling: Tina Larsen

Längd: Cirka två timmar inklusive paus

Plats: Postbackens sommarteater i Borgå

– Vill du ut på en åktur? Jag har en Tesla!

Det dubbla budskapet i utropet som den prylgalne karaktären, SFP-politikern Fredrik, 46, utbrister mitt i en intim sängkammarscen medför rikliga skrattsalvor som ekar mellan Postbackens publikläktare. De två som med bravur helt ohämmat framför älskogsscenerna då missförstånden och pinsamheterna tar form är Borgåbördiga Albert Häggblom, som tidigare gjort sig känd i regionen genom den egna talkshowen om finlandssvenskar i Sverige, och riksvenska Eline Lundeberg, hemmahörande i Mariefred i Sverige.

Pjäsen börjar väldigt lugnt. För Anders och Bea, ett till synes alldagligt men lyckligt par, har äntligen den stora stunden fylld av kärlek och lycka intill livet slut kommit. De ska gifta sig. Brudklänning utprovas inför den stora dagen som kommit, men något står inte rätt till. När den unge brudgummen inser att hans trolovade vänstrar genom dejtningappen Tinder inhiberas bröllopet och helvetet bryter loss. De lyckliga tu går skilda vägar och ger sig i hämndlystnadens hetta in en för de båda helt obekant värld, nätdejtning på Tinder.

Häggblom och Lundeberg växlar om att spela varandras Tinder-dejter, den ena galnare än den andra. Den aktiva Tinder-användaren kan säkerligen finna igenkänning i de skickligt utmejslade karaktärerna, men även för den som är obekant med nätdejtning finns mycket att hämta i form av allmänt pinsamma situationer som kan uppstå vid första träffen.

Kommande Fuck Tinder på Postbacken

25.7–28.7. klockan 18.00

Pjäsen har redan spelats i Sverige, på Färöarna och på kulturhuset Grand i Borgå. Den östnyländska publiken till ära har man även inför framförandena på Postbacken kryddat showen med lite östnyländsk humor. Bland de östnyländska infallen märks bland annat en av de många skruvade dejterna som dyker upp. Björn, 25, är hemmahörande på landsbygden i Borgå och arbetar som möbelsnickare. Han inleder träffen med Bea genom att undersöka sittanordningarna.

– Va försiktigär, du kan få en Torx i reven! utbrister han och publiken vrider sig av skratt.

Kämpar hårt

De två skådespelarna får verkligen jobba hårt på scenen för att få upp energin hos publiken. Inledningsvis är publikens reaktion kylig, men när mitten av första akten är kommer är det få raka munnar och armbandsurssneglare bland åskådarna. De två skådespelarna lyckas, tack vare de rappa karaktärsbytena, få tempot så högt att publiken nästan stampar i takt. Häggblom, som till fullo behärskar den östnyländska humorn och dialekten, lyckas skapa karaktärer tokroliga som få. Att han dessutom på några sekunder växlar om till ung tjej med huvudstadsdialekt visar på stor lekfullhet och mångsidighet.

Att publiken myser har också sin förklaring i Eline Lundebergs bevisligen goda lingvistiska uppfattningsförmåga, med tanke på att hon inför showen lyckats öva in finlandssvenska, både med och utan Borgådialekt, och även några fraser finska. Häggblom och Lundeberg spelar bra tillsammans, och att de har rutin med pjäsen märks tydligt.

I pjäsen finns även plats för musik och små sekvenser, liknande drömscener, som kommer som infall i pjäsen, på samma sätt som ofta förekommer i moderna teveserier. Dessa scener verkar till en början något förvirrande, men fyller en vikig funktion när det gäller att skapa variation i den annars relativt traditionellt uppbyggda pjäsen. Välkända låtar ökar i sin tur publikvänligheten, och passar bra för att ge pjäsen en showkänsla.

Ofrånkomligt är dock att det under all underfundig humor med galna dejtningsscener finns ett skimmer av allvar, i form av strävan efter att stabilitet, lycka och det perfekta förhållandet som förhoppningsvis skänker en kärlek livet ut. Denna sida kunde gärna ha lyfts fram ännu mer.

Till hösten kommer Häggblom, som tidigare arbetat med bland annat improvisationsteater i Stockholm, börja studera scenkonst vid i Göteborg. Det ska bli intressant att se vad Häggblom kommer leverera i framtiden. Intressant vore att få se honom även i mer allvarstyngda roller.