Bänkar blir interaktiv konst på Gamla Kaplansgården

Kapsyler från läskflaskor har fogats samman till mattor med hjälp av små buntband och täcker en av bänkarna på utställningen Please leave a message. Kapsylbänken är fullbordad till skillnad från de flesta andra konstverken. Dem får besökarna tillsammans med konstnären jobba på medan utställningen pågår.

I normala fall gäller se men inte röra då man går på konstutställning. Den regeln gäller inte när Borgåkonstnären Johanna Kunelius ställer ut på Galleri Gamla Kaplansgården.

– Det är tvärtom, det här är konst som man ska delta i. Jag hoppas att besökarna rör, sitter, känner och bidrar till verken, säger hon.

Utställningen heter Please leave a message, ungefär var snäll och lämna ett meddelande. Namnet är väl valt, för det är precis vad Kunelius vill att besökarna ska göra. Vid dörren finns en Polaroidkamera och det är meningen att besökarna tar en bild av sig med ett verk eller fotograferar när man jobbar med ett, för att sedan hänga upp bilden på tavlan intill. Det finns också en gästbok som man gärna får lämna en hälsning i.

PALA LOVEE. Det ryms flera mjukisdjur på stolen, så den som vill kan ta med sitt eget bidrag. Bild: Kristoffer Åberg

Det är inte bara i den formen besökarnas handavtryck gärna får synas. Över hälften av verken är under arbete och dem kommer konstnären och förhoppningsvis också besökarna att arbeta med under månaden.

– Bänkkonst har på många sätt varit en gåva för mig. Den har gett mig många möten och många nya vänner. Den största gåvan är att jag lärt mig att fästa vikt vid processen och inte vid resultatet, säger Kunelius.

Kunelius är egentligen textilkonstnär, men utställningen handlar om bänkkonst. Den består av sjutton bänkar och sittplatser som konstnären skapat konst av genom att kreativt använda återvinningsmaterial. Delar från bänkar som ingick i Kunelius konstbänkserie som hon förverkligade med stöd av ett konstnärsstipendium 2017 och 2018 ingår i utställningen liksom detaljer som hon tillverkat under tidigare år.

DOCKOR PÅ RAD. Annars får man fritt röra och sitta på bänkkonsten på utställningen, men bänken med dockorna är lite skev, och dockorna sköra. Det konstverket är det bäst att bara beundra. Bild: Kristoffer Åberg

Johanna Kunelius har en mycket avslappnad inställning till sin konst.

– Bänkkonst lever och förändras, det finns inget rätt och inget fel. Jag vill gärna att de som besöker utställningen fritt provar på och deltar i arbetet med mig, säger hon.

Återanvänd konst

Verket Neloset, fyrlingarna, består av fyra små plaststolar för barn. Varje stol beskriver en personlighet och mattorna som täcker stolarna är arbeten Kunelius gjort under sin studietid.

– Jag återvinner också min egen konst, säger hon.

Återvinning i alla former är viktigt för Johanna Kunelius, och hon använder mest material som andra ratat. Bland material hon använt finns golvmattor för bilar, innerslangar till cykeldäck, strumpbyxor, trasor och plast av olika slag.

Bänkkonst lever och förändras, det finns inget rätt och inget fel. Jag vill gärna att de som besöker utställningen fritt provar på och deltar i arbetet med mig

– Att samla materialet är en viktig del av mitt skapande, och en tidskrävande del. Man får gärna ta med sig material, vad som helst, till utställningen och använda det för att fortsätta arbetet med konstverken, säger Kunelius.

Också bänkarna och stolarna i utställningen är återvunna – några bänkar har tidigare stått i parker i Borgå, några har Kunelius hittat på återvinningscentralen och ett par plaststolar fick hon av en vän.

Fyra rum

Utställningen är indelad i fyra rum med olika tema. I det första rummet som konstnären kallar gåvorummet finns en bänk som är översållad av små dockor.

– Jag hade en tanke om att jag skulle samla dockor och klä av dem för att sedan låta dem finnas med i olika bitar. Men dockorna var så vackra så jag lät dem vara hela och fogade samman dem så de täcker bänken, säger hon.

SKIDOR. Den här bänken var utställd i St: Michel i fjol. Då var skidorna försedda med medaljer, men de stals från konstverket. Nu har Kunelius i stället prytt dem med flätor av återvinningsmaterial. Skidorna hittade hon på en skräphög. Bild: Kristoffer Åberg

En av dockorna är naken, som en tribut till den ursprungliga tanken. Men den är inte helt lätt att få syn på i mångfalden.

Ett inbjudande verk, pala lovee, som man gärna slår sig ner i är en egendomlig fåtölj som är helt täckt med mjukisdjur. Nalle Puh finns sida vid sida med Walt Disneys figurer och otaliga andra. Johanna Kunelius har sytt ihop dem till en matta som täcker stolens innandöme.

– Det finns plats för flera mjukisdjur om någon har extra och vill bidra till verket, säger Kunelius.

TAPPAT EN VANTE? En del har ett par, men de flesta inte. Också det här arbetet kan den som vill fortsätta på, det är bara att fästa sin egen handske eller att brodera ett meddelande på någon av dem som redan ingår i konstverket. Bild: Kristoffer Åberg

Konstverken inbjuder till kreativitet, också för familjens yngsta. En bänk är full med byggklossar för barn. Det är bara att placera om dem eller limma ihop mindre klossar till helheter, helt hur man vill. I rummet intill finns vad Kunelius kallar krypens forskningsstation. Ett strimlat plastskynke ligger på golvet, och den som känner sig hugad kan fläta strimlorna eller trä olikfärgade hårrullar eller andra plastbitar på det.

Lever och förändras

Allra längst in på utställningen finns rummet som heter garderoben. Där är alla verk under arbete, det är bara att hugga in och bidra till hur de utformas.

– Det finns ingenting sådant som ett färdigt konstverk, säger Johanna Kunelius.

Mitt i rummet står två bänkar översållade med vantar och handskar som Kunelius stoppad med vadd och sytt fast i varandra.

– Om man har en ensam vante, eller varför inte ett par som man inte behöver, kan man ta med det och sy fast vid bänken. Om man vill kan man också brodera meddelanden på de vantar som redan finns.

Please leave a message

Utställningen är öppen 30.11–23.12 i Gamla Kaplansgården, Mellangatan 13 tisdag-söndag klockan 10–16.

Utställningen består av fyra rum med olika teman. Man får röra, sitta och känna på verken, och en del av dem kan man också fortsätta på tillsammans med konstnären.

Johanna Kunelius är på plats åtminstone 1–2.12 klockan 12–15, 4–5.12 klockan 12–15, 11–14.12 klockan 11-14 och 19–20.12 klockan 12–15.

När de som besöker utställningen också kommer med input till konstverken uppstår en interaktion mellan konstnären, verket och besökaren.

– Det påverkar hur det blir, och hur jag arbetar. Så vill jag ha det.

Johanna Kunelius kommer att finnas på plats åtminstone under några bestämda tider och arbeta med verken.