Hon skapar konst med klipp

Frida Packalén för saxen genom luften, låter bladet skära in i pappret och resultatet blir intrikata bilder. Nu visar hon sina fantasieggande pappersklipp på Galleria Colmio i Borgå.

SAXFANTAST. Frida Packalén fastnade för pappersklipp för många år sedan. Nu ställer hon UT sina klipp på Galleri Colmio i Borgå. Till vänster verket Robotars dress för besök i katedralen.

Att skapa papperskonst med klipp är en urgammal teknik. Så länge som pappret funnits har man klippt och skurit i estetiskt syfte. Det säger Lappträskbon Frida Packalén som fastnade för pappersklippet som konstform för många år sedan.

– Tekniken har sitt ursprung i Asien men senare har konstklippet fått spridning via Indien och Turkiet vidare till Europa, till exempel var silhuettklipp väldigt trendigt på 1700-talet. Fattigmanskonst brukar man prata om, säger Packalén som just nu ställer ut sina klipp på Galleri Colmio i Borgå i form av utställningen Saxen och papperet.

Speciellt i Mellaneuropa är pappersklippet starkt förankrat i kulturen, och Packalén hittade de facto klipptekniken via mannen Gunnars släkting i Schweiz som är yrkesklippare. Där finns långa traditioner, i synnerhet i de alpina trakterna, av att berätta om sig själv och om sin by via pappersklipp – ibland i kombination med måleri.

Kända klippare

Packalén är i gott sällskap. Många stora konstnärer har fascinerats av pappersklipp och till exempel Henri Matisse började på äldre dagar klippa i stället för att måla. Också inhemska konstnärer såsom Emil Cedercreutz medan Sirkka Lekman – en bekant syn sommartid på nöjesfältet Borgåbacken – hör till de mera kända nutida silhuettklipparna.

Sax eller kniv är redskapen med vilka man uttrycker sig i papper; själv föredrar Frida Packalén saxen, inte minst eftersom det är bekvämt att sitta i sängen eller i gungstolen och klippa. Hon är självlärd i pappersklippets konst och klarar av att skapa de mest intrikata mönster med saxen.

– Det är en övningsfråga, konstaterar hon kort och gott. Jag har saxen med mig för det mesta.

Vassa saxar

Det finns speciella saxar för silhuettklipp men det går bra att använda en helt vanlig sax, förutsatt att den inte är trubbig.

– Saxen ska klara av att skära klara och tydliga linjer.

Klippresultatet bygger på att man viker pappret flera gånger och klipper ett motiv igenom. Ibland använder Packalén dubbla papper eller rentav sexdubbla papper för sitt klipp, men hur mönstret så att säga utvecklar sig, det vet hon inte i förväg.

– Klippet föds i stunden, det är som att teckna i luften, beskriver hon.

Det finns särskilt silhuettpapper som är ämnat för pappersklipp men det är ingenting som lockar henne. I stället använder hon alla möjliga papper i sin papperskonst och den gemensamma nämnaren för dem är att de är pappersfynd; hon köper inga papper och de som hon inte hittar hemma får hon i gåva av vänner och bekanta.

Pappersgömmor

– Vi bor i mitt barndomshem i Harsböle och min mamma har sparat allt från gammalt presentpapper till skolböcker som går att använda. Det är något av ett intresse för mig att hitta gammalt, gulnat papper som ger pappersklippet en vacker patina.

I husets gömmor hittade Frida Packalén bland annat en oöppnad förpackning av Mänttäs pergaminpapper, ett tunt lite gulnat pappet som ännu på 1950-talet användes för att vira in smörgåsar i.

– Jag har strukit bort vecken från pappret och färgen blev ännu trevligare. Jag gillar inte kritvitt papper och för det mesta klipper jag i svart.

På Galleri Colmio finns också klipp som landat på vackert handgjort papper från Tervakoski. Dessutom ställer Packalén ut en samling vykort – hennes favoritnisch inom pappersklippet. Många är de vänner och bekanta som får vackert klippta vykort: ofta har papperskonstnären en viss person i åtanke då hon klipper.

"Hemskt roligt"

– Det är så hemskt roligt att klippa. Det är också lite som terapi, det är ett kontemplativt, långsamt arbete.

Frida Packalén ser att en djup kontakt med henne själv föds medan hon klipper, och hon tar du som bubblar ur hennes kreativa inre på allvar. Dessutom ingår ett spänningsmoment i skapandeprocessen: hon vecklar ut det klippta pappret, vänder och vrider på det och försöker luska ut vad pappersskelettet föreställer.

– Det kan skapas otroliga saker då man vecklar ut pappret, säger Frida Packalén som jobbar dels med symmetriska, dels med asymmetriska klipp.

Den som vill prova på pappersklippets magi kan ta sig till Galleria Colmio söndagen den 5 februari eller söndagen den 26 februari klockan 14–16. Då är Frida Packalén på plats och berättar om sin teknik och sina tankar. Dessutom uppmanas den som vill ta mig sig en sax.

– Så kan vi klippa någonting tillsammans i trivsamt gungstolssällskap.

Saxen och papperet

Frida Packalén ställer ut pappersklipp på Galleri Colmio i Borgå.

Utställningen pågår till den 26 februari.

ANDRA LÄSER