Äventyr i gammal stil men i moderna klipp

TRUMPETSALUT I PALATSET. Fadosågerskan Ana (Daniela Fogelholm) anländer till Maharadjan av Bhapurs residens i Indien.Bild: Tani Simberg

En mindre känd barn- och ungdomsbok får fart och färg i världsurpremiären Mördarens apa på Unga Teatern.

Oliver Twist, Findus och Pettson, och till hösten 2016 Mio min Mio, är alla exempel på klassikerböcker, rätt nyligen dramatiserade för scenen på Unga Teatern. Man misstar sig knappast i högre grad om man utgår från att Mördarens apa är mindre känd för den breda allmänheten, själv var jag saligen ovetande om bokens existens. I lördags var det i alla fall urpremiär på Unga Teaterns hemmascen på Lillklobb i Esbo då pjäsen i Arn-Henrik Blomqvists humoristiska och snabbt framflytande regi utspelades i en fullsatt salong.

Mördarens apa faller inte tillbaka på vilken bok som helst. Barn- och ungdomsromanen på dryga 600 sidor fick Augustpriset i Sverige 2014 och är en fristående fortsättning på Legenden om Sally Jones, också den belönad med Augustpriset 2008. Författare är Jakob Wegelius (f. 1966) från Göteborg, personligen närvarande vid premiären.

Apa i centrum

Det ska först som sist sägas att huvudpersonen Sally Jones, inte är någon kavat liten flicka modell Pippi Långstrump utan en ytterst intelligent liten gorilla som måste rentvå sin vän. Hon förstår talat språk, hon kan skriva men inte prata, och hon spelas med stor scennärvaro av Ylva Edlund i en ordlös men desto uttrycksfullare roll, där varje min, kroppshållning, huvudnickning- och skakning bildar ett nog så talande uttrycksmedel.

Sally är dessutom pjäsen berättarröst och har själv skrivit ned hela storyn på sin gamla skrivmaskin.

Föreställningen utspelad under första delen av 1900-talet plöjer under de inledande metrarna i bilder snabbt igenom boken Legenden om Sally Jones för att landa där boken Mördarens apa startar, i Lissabons hamnkvarter. Här råkar Sally Jones vän, sjömannen Koskela (Kristian Thulesius), den så kallade Chiefen, ut för en konspiration och kastas i fängelse anklagad för mord.

Det blir Sally som måste få honom frikänd, vilket utgör upptakten till ett färggrant, spännande och humoristiskt äventyr på jakt efter sanningen. Resan sträcker sig från fadosalongerna i Lissabon till Egyptens Alexandria, Afrikas horn och Indien.

Längs vägen möter Sally bland annat den skönt sjungande Ada Molina (Daniela Fogelholm), skummisen Alphonse Morro (Paul Olin), instrumentmakaren Fidardo (Frank Skog) och Maharadjan av Bhapur (Mika Fagerudd).

Snabba klipp

Mördarens apa är en berättelse från äldre tider. Den har en rätt komplicerad intrig och ett myllrande persongalleri, där varje skådespelare gör multipla roller. Om det verkar problematiskt har regissören slunkit ur fällan genom att använda sig av snabbt moderna klipp och god farthållning. Det innebär att varken ung eller gammal behöver fundera så djupt över vare detalj eftersom färden är viktigare än målet.

Det känns som att läsa en serietidning i snabbt förbiilande tablåer där den smakfulla scenografin med rörliga väggar och animerade bildprojektioner på sidorna av scenen och i fonden ger illusioner om fartyg på hav, torg, restauranger, kyrkogårdar och ett indiskt palats.

Pjäsen har trots många karikerade humorinslag också mörkare moment av spänning, falskhet och ondska men slutet är, som i de flesta gammaldags berättelser, gott. Daniela Fogelholm är med sin vackra sång, scennärvaro och komedienneanlag en tillgång på scenen var hon än rör sig och stiger snabbt fram som en av de mest ljusstarka karaktärerna.

Mika Fagerudd är pjäsens rolighetsminister, speciellt när han gestaltar den kärlekskranka maharadjan som faller pladask, just för Fogelholms Ada Molina, komiskt assisterad av palatsets övriga turbanklädda personer, i tolkningar av Paul Olin, Kristian Thulesius, Frank Skog och Anders Sundström. Frank Skog gör också bra porträtt av allt från bandit till instrumentmakare i handlingens mittpunkt och brittisk ambassadör i Indien.

FAKTA

Mördarens apa

På Unga Teatern i Esbo.

Text: Jakob Wegelius.

Regi & dramaturgi: Arn-Henrik Blomqvist.

Scenografi & dräkter: Mimmi Resman.

Ljud & ljus: Jukka Hannukainen.

Maskdesign: Tuija Luukkainen.

Rekvisita: LIa Lindström, Nicole Hjelt.

I rollerna: Ylva Edlund, Mika Fagerudd, Daniela Fogelholm,

Paul Olin, Frank Skog, Kristian Thulesius, Anders Sundström.

Premiär: 16.9.

Speltid: ca 2 t inkl. paus.

Rekommenderas för sjuåringar uppåt.

Visas till den 28.10. Därefter gästspel på Teater Virus på Busholmen 11.1.17–31.1.18.