Återuppringning ska ge smidigare betjäning

Är din grupp i tur att boka vaccineringstid mot covid-19 och du bor i Lovisa eller Lappträsk? Boka din tid på nätet, eller ring telefonbeställningen. Det är ingen som svarar i telefon, men du bli uppringd när det finns vaccin att tillgå. Bild: ARKIV/Kristoffer Åberg

Sedan slutet av förra veckan svarar ingen i tidsbeställningen för coronavaccinering i Lovisa. I stället ringer stadens personal upp den som ringt för att boka en tid för vaccinering.

Förändringen är ett led i att göra tidsbeställningen per telefon för coronavaccinering smidigare. Telefontidsbeställningens nummer förblir densamma, 0444-555 360. Tjänsten är öppen på vardagar klockan 8–16.

Då man ringer till telefontidsbeställningen i Lovisa väljer man antingen linje 1, personer som fyllt 75 år, eller linje 2, personer som hör till riskgrupp 1. Kontaktuppgifterna sparas i systemet, och personalen ringer upp en. På Lovisa stad uppmanar man invånarna att endast ringa en gång och sedan vänta.

Hur många vaccinationstider som kan bokas beror bara och endast på antalet vacciner som staden får. Personalen ringer tillbaka när det finns lediga vaccinationstider att tillgå, det kan ta tid.

På stadens webbplats www.lovisa.fi finns information om vaccinationstidtabellerna och vilka målgrupper som står i vaccineringstur.

Det bästa sättet att reservera vaccinationstid är via den elektroniska tidsbokningstjänsten, coronavaccinbokning.fi.