Artificiell intelligens i hälsovården

Lovisabor kan nu sköta sina hälsovårdsärenden på nätet dygnet runt. I ett pressmeddelande uppger staden att artificiell intelligens ger snabbare tillgång till vård.

Lovisa stad har lanserat den elektroniska ärendehanteringstjänsten Klinik, som bygger på artificiell intelligens, för att förbättra hälsovårdstjänsterna. Tjänsten används inom hälsovårdscentralen, munhälsovården, rådgivning och fysioterapin från och med i dag, den 1.10. De vanligaste hälsovårdsärendena nu skötas dygnet runt på nätet, uppger man i ett pressmeddelande.

Tjänsten ska göra det enklare och snabbare att få vård. Till exempel kan föräldrar vars barn har öroninflammation anmäla vårdbehovet elektroniskt till och med mitt i natten. Vårdpersonalen får förhandsuppgifter via e-tjänsten och kontaktar personen för att inleda vården. Den artificiella intelligensen kan omedelbart avgöra om det kräver akut vård, och hänvisar i så fall till akutmottagningen. Det går också till exempel att förnya recept, avboka en tid och boka tid till hälsogranskning eller fysioterapi.

– Tidigare har man varit tvungen att berätta om sina besvär och symtom flera gånger till olika personer: först per telefon, en gång till på mottagningen och så vidare. Nu behöver vi inte längre lägga tid och energi på det här. Man hänvisas direkt till rätt vård och undersökningar", säger Senja Kangas, serviceansvarig vid grundtrygghetscentralen.

E-tjänsten finns på stadens webbplats på adressen loviisa.fi/sv. Det krävs ingen inloggning och man behöver inte skapa användar-id. Kunden per telefon, eller med ett textmeddelande så fort som möjligt om det är nödvändigt, senast inom två vardagar. Genom att använda tjänsten kan man till exempel få anvisningar för egenvård, en remiss till laboratoriet eller en läkartid.

Tjänsten har utvecklats av det finländska företaget Klinik Healthcare Solutions och har, enligt stadens pressmeddelande, använts med goda resultat runtom i Finland, bland annat i Seinäjoki, Vanda och Rovaniemi.

Mer läsning