Arbetets himmel och helvete

PÅ BESÖK I HELVETET. Dennis Hansson och Tuuli Heinonen i Skärgårdsteaterns Den Nya Gudomliga Komedin.Bild: Frank A. Unger

Skärgårdsteatern tar i sommar upp vår syn på arbetet med Vasabaserade Teater Povres Danteinfluerade pjäs Den Nya Gudomliga Komedin. En rolig, kvicktänkt och intellektuell pjäs som inte saknar tuggmotstånd.

Den Nya Gudomliga Komedin

Manus: Erik Holmström.

Bearbetning: Arbetsgruppen.

Regi: Agneta Lindroos

På scenen: Dennis Hansson, Tuuli Heinonen, Carla Fri.

Kostym, scenografi, rekvisita: Agneta Lindroos, Carla Fri, Dennis Hansson, Tuuli Heinonen.

Ljudplanering: Dennis Hansson, Agneta Lindroos.

Ljus: Jonas Axberg.

Grafisk design: Frank A. Unger, Jan Ericsson-Lindroos.

Premiär: 28.6. på Byarsborg i Spjutsund.

Speltid: c. 2 t inkl. paus.

Visas i Östnyland ännu den 30.6 på Höganås i Pernå och längs det finlandssvenska kustbandet 13 gånger t.o.m. den 24.7.

edin.

Den Nya Gudomliga Komedin

Konceptet att sätta upp en pjäs som en yrkesteater visat tidigare avviker från Skärgårdsteaterns policy att alternera mellan föreställningar med Teaterhögskolans elever eller proffsskådespelare.

År 2013 hade nämligen Teater Povre en kritikerrosad premiär på Den Nya Gudomliga Komedin på Wasa Teater, och därefter visades den bland annat i Helsingfors, Åbo och på Hangö Teaterträff. På professorn vid Teaterhögskolan och Skärgårdsteaterns grundande medlem Dick Idmans initiativ kontaktades sedan Teater Povre på nytt i år med ett erbjudande teatern inte kunde tack nej till: att sätta upp pjäsen i samarbete med Skärgårdsteatern.

Tudelat

Om man föreställer sig att skärgårdsteater ska vara lättsmält humor eller en så kallad familjepjäs, har man i år delvis fel. Många gånger är ribban satt på en nivå som får mindre teatervana besökare att dra öronen åt sig. Man kunde inte undgå att märka en viss tudelning i publiken.

Den Nya Gudomliga Komedin är nämligen inte vilken farsartad pjäs som helst fastän den minsann inte saknar humor. I stället talar vi om en samhällskritisk parafras på Dantes Den Gudomliga komedin från 1300-talet, som kritiserade moral och missförhållanden inom kristendomen.

Den Nya Gudomliga Komedin är regisserad av Sibbobördiga Agneta Lindroos, som ger mycket utrymme för tempoväxlingar och fysisk teater.

Arbetet som ledstjärna

I den aktuella pjäsen har arbetet övertagit kristendomens roll, och den stora frågan är om jobbet är livets absoluta mening och om det vi brukar kalla ekorrhjulet är ett måste. Kan människan indelas i närande och tärande? Det här tvingas huvudpersonen Ida (Tuuli Heinonen) grunna på under sin färd genom helvetets olika zoner fram mot skärselden och slutligen paradiset, vägledd av sin ciceron Carl-Gunnar (Dennis Hansson) i vitt krås, svart långrock och cylinderhatt samt en skugga (Carla Fri).

På vägen möter den livskrisande Ida en mängd konstiga typer som bland annat hoppat av skolan, som föredragit semester framför jobbet, som vägrat att arbeta, som bedragit, stulit eller på annat sätt missat det tåg som leder fram till yrke och framgång.

Inlevelse

Ensemblen agerar med berömlig inlevelse och energi. Tuuli Heinonen balanserar skickligt på randen mellan galenskap, hopp och förtvivlan medan Carla Fri med plastisk följsamhet agerar i många mer eller mindre absurda roller.

Dennis Hansson är skådespelets drivfjäder och helt oslagbar som bland annat klyschig självförverkningsguru som med sin svada skulle få vilken bilförsäljare som helst att bli grön av avund. Pjäsen har sina poänger men man förstår också dem som inte tar till sig en pjäs som ibland kan verka för svulstig och irriterande.