Annelié flyttade in i Lovisaträd

TRÄDGALLERI. Åsa Riippa med betongskulpturen Annelié framför Lovisas nyaste tillskott på gallerifronten; håligheten i ett urgammalt träd beläget mellan taxistationen och polisstationen i Lovisa.Bild: Robin Fröberg

Åsa Riippa kom på idén att förvandla Lovisa vackraste träd till ett tillfälligt rum för konst. Trädet vid Degerbygatan rymmer nu skulpturen Annelié.

Polisstationen finns på den ena och taxistationen på den andra sidan av det jättelika, knotiga, urgamla trädet vid Degerbygatan i Lovisa, "stadens vackraste träd" som konstnären Åsa Riippa ser det. Den stora håligheten nertill på stammen lockade henne att ge Lovisaborna en julgåva i skulpturens form. Annelié heter den fyra äpplen höga statyetten i betong, med stickad filt runt axlarna och tigggarkärl framför skräddarställda ben på rött kläde.

Idén om att placera ett konstverk i trädet föddes redan för flera år sedan; Riippa såg redan då håligheten som det perfekta galleriet, renons på vitkalkade väggar, väggar "som är onödigt råa för mina konstverk" som hon uttrycker det själv.

När Annelié kom till insåg Åsa Riippa att skulpturen skulle sitta perfekt i Lovisa enda trästamsgalleri och en liten portion humor finns inbakad i helheten: hennes Annelié är den "olyckligare av duon Onneli & Annelié" med anspelning på de glada barnfilmerna som till vissa delar filmats i Lovisa.

Skulpturen har ändå en djupare andemening. Riippa efterlyser aktivt kulturutbyte mellan människor, utbyte av tankar och idéer. "Mänsklig kultur" är vad konstnären vill se mera av i Lovisa.