Åke och Karin Hellman

Lördagen den tjugoandra oktober är konstnären Åke Hellman, 102, upplivad. Retrospektivet över hans och hustrun Karin Hellmans konstnärsskap har haft vernissage på Konsthallen i Helsingfors föregående kväll, och dottern Åsa beskriver reaktionen med ett ord: förstummad.

I år har 78 år förflutit sedan Åke och Karin Hellmans debut på Konsthallen år 1939. Tidigare medverkade de i grupputställningar i den vackra byggnaden, men denna gång upptas Konsthallen exklusivt av paret Hellmans verk från deras respektive långa karriärer.

I den största salen hänger stora textilverk, medan de andra rummen är fyllda av collage och av målningar, alla valda av kuratorn Juha-Heikki Tihinen samt av Åsa Hellman och hennes bror, Karl-Johan Hellman. Verken är många och väggarna är fulla, men ändå känns helheten alldeles lagom. Åke Hellman, som inte varit med och planerat uppbyggnaden utan som får erfara den för första gången på vernissagen, ger helheten godkänt: hängningen är bra.

Det är nu tretton år sedan gick Karin Hellman bort, och Åke Hellman är nöjd över att hennes konstnärskap fått den plats det förtjänar. Alla utställningens besökare kommer med säkerhet att hålla med honom om det, för hennes verk på Konsthallens väggar är starka, vackra och oerhört imponerande. Harmoniskt, sida vid sida, presenteras Åkes verk, vilket speglar parets liv tillsammans i Borgå, där de delade ateljé.

JAGET OCH NATUREN. Självporträtt av Åke Hellman från år 1970. Bild:

Delad yta

Att två konstnärer frivilligt skulle dela arbetsutrymme är något ganska ovanligt, men Åke Hellman avfärdar tanken om att det skulle vara ett problem: "Var och en hade sitt arbete och koncentrerade sig på det. Vi störde aldrig varandra". Detta arbete under samma tak som var så naturligt för paret Hellman har också gett retrospektivet dess namn, som är rakt på sak: Delad ateljé.

Var och en hade sitt arbete och koncentrerade sig på det.

Flera år av bakgrundsarbete ligger bakom Delad ateljé, och resultatet av all möda är inte bara en utställning, utan även en bok som ges ut av stiftelsen Pro Artibus. Stiftelsen ligger också bakom en nyutgiven bok om den bortglömda målaren Eva Törnwall-Collin (1896-1982) och Med blicken mot solen, en bok om konstnären Stig Fredriksson (1929–2008).

Fredriksson var en vän till familjen Hellman, och tillhörde samma konstnärskrets i Borgå som Karin och Åke. Det föreföll med andra ord naturligt att Pro Artibus skulle publicera boken som fick namnet Karin & Åke Hellman, berättar Åsa Hellman.

FAKTA

Delad ateljé

Karin och Åke Hellman: Delad ateljé.

Konsthallen i Helsingfors, Nervandersgatan 3.

Till den 19.11.

Emotionellt

Åsa Hellman rör sig naturligt mellan sina föräldrars verk i Konsthallen: hon och Karl-Johan Hellman är centrala i tillkomsten av retrospektivet och har varit med under hela arbetsprocessen. Ändå kunde hon inte vara förberedd på upplevelsen av hur återseendet av verk från barndomen skulle väcka till liv gamla minnen. Det har varit emotionellt, men på utställningens pressvisning förhåller hon sig också skämtsamt till det och pekar på en panel i ett textilverk av Karin Hellman: "det här tyget brukade vara ett par av mina byxor ... manchester var modernt på den tiden!".

Även för besökaren är utställningen emotionell. Det är överväldigande att se två fina konstnärers livsverk, och framför allt att se dem fungera så vackert ihop, som i symbios. Ändå flyter Karin och Åke Hellmans verk aldrig ihop: det är helt klart fråga om två individer med olika inriktning.

Åke Hellmans oeuvre består till största del av målade porträtt och stilleben, medan en stor del av Karins verk är utförda med collageteknik eller som textilapplikation och inkorporerar abstrakta element. De bägge konstnärerna möter betraktaren konkret på en vägg som fyllts av Åke Hellmans självporträtt och porträtt av Karin Hellman, samt av ett enda självporträtt av Karin.

MAGNIFIKT COLLAGE. Solvagn av Karin Hellman, utfört 1965-66. Bild:

Tidens tand

Här syns tidens framfart: stilar förändras, de båda konstnärernas utseenden likaså. Det är rättframma och rejäla porträtt: äkta och hjärtliga. Åsa Hellman berättar att Rembrandt, berömd för sina själfulla självporträtt, betytt mycket för fadern. Det har också Paul Cezanne, som främst levde och arbetade i Provence i Frankrike, ett område som Åke Hellman vistats mycket i. "Både klimatet och Medelhavskulturen är viktiga. Nu för tiden avskyr jag snö!".

Snön lyser ännu med sin frånvaro i södra Finland, men ute är det bitande och nattfrost. I Konsthallen i Helsingfors lyser dock solen från Karin Hellmans magnifika collage Solvagnen, och för betraktaren finns det så mycket att ta del av att den yttre världen glöms bort för ett tag. Och när jag själv stiger ut ur utställningen och sätter upp några bilder på sociala medier haglar kommentarerna över mig. "Kommer utställningen till Nordamerika?" frågar en kanadensisk vän. Man kan väl alltid hoppas! Karin och Åke Hellmans verk förtjänar att bli sedda och beundrade.