Affärsinnehavare ser potential i västra åstranden

En del har fått en rivstart, andra hoppas på framtiden. Det gemensamma för de företagare tidningen talat med är att det finns en tilltro till västra åstranden.

Rojhat Demirtas öppnade restaurangen Kruunu för en dryg månad sedan. Restaurangen var det första företag som tog plats i Alexanderskronan, A-bostäders nybyggda komplex med studentbostäder i hörnet av Borgmästargatan och Tolkisvägen i Näse. I gatuplan i Alexanderskronan finns åtta affärslokaler att hyra, tre av dem är avsedda för restaurangverksamhet.

– Jag har haft Ararat vid Biskopsgatan i 25 års tid och tidvis också restauranger på annat håll. Orsaken att vi sökte oss till Alexanderskronan är att lokalen på Biskopsgatan, framför allt köket, är litet. Min dröm har redan länge varit att få laga mat på en kolgrill och en sådan har vi nu.

Rojhat Demirtas säger att Ararat fortsätter sin verksamhet som hittills. Han har medvetet legat lågt med marknadsföringen av Kruunu, han ville inte med vett och vilja skapa en konkurrent till Ararat. Trots att han har marknadsfört Kruunu endast på Facebook, slog restaurangen igenom direkt.

– Kruunu har gått mycket bra och kunderna är nöjda. En lördagskväll för en tid sedan hade vi så fullt att sittplatserna inte räckte till. Man skulle kunna tro att vår främsta kundgrupp är de studerande, men så blev det inte. Till exempel är en stor del av lunchgästerna Borgåbor som inte har sitt hem eller sin arbetsplats i närheten.

Han säger att Kruunu är en symbios mellan pizzeria och restaurang i en avslappnad miljö. Han ska också lyfta fram det turkiska mera än tidigare, till exempel i form av kebabpizza, efterrätten baklava och turkiska viner.

Trend

Nästa restaurang som ska öppna i Alexanderskronan är något helt nytt för Borgå. Det är en koreansk restaurang som getts samma namn som den koreanska nationalrätten, det vill säga Kimchi. Krögare är kinesen Liu Shifeng som redan i flera års tid har varit verksam i Borgå och Lovisa. Han studerade affärsekonomi vid Haaga-Helia och kom den vägen i kontakt med östra Nyland. Han bor i Borgå för att för att vara närmare sina restauranger. Två av dem finns i Lovisa, den ena riktar in sig på det kinesiska köket, den andra på det japanska, det vill säga sushi.

– Sedan fyra år tillbaka driver jag också restaurangen Oishi Sushi på Runebergsgatan 36. Huset ägs av A-bolagen och husets disponent frågade mig om jag var intresserad av att öppna i Alexanderskronan.

Lui Shifeng har tänkt igenom utvidgningen noggrant. Han säger det finns en tydlig trend i intresset för det asiatiska köket. Först kom det kinesiska, sedan det japanska och nepalesiska och nu står det koreanska i tur. Han jämför med den snabba uppgången i intresset för sushirestauranger i Helsingfors.

– För inte så många år sedan fanns det ett tjugotal sushiställen där, nu är antalet 200. För tillfället är de koreanska restaurangerna i Helsingfors en eller två, men jag tror att läget ändrar snabbt.

Han är övertygad om att Borgå är redo för Kimchi.

– Borgå besöks av många turister och Borgåborna är till sin läggning öppna för nya intryck.

Fokuserar på hämtmat

Liu Shifeng räknar med att kunna öppna Kimchi i mitten av december. Det mesta är klart och personalen är utbildad. Kockarna har lärts in i det koreanska köket av en koreansk kock.

– Det koreanska köket påminner till vissa delar om det japanska, till exempel rätten gimbap som liknar sushi. Koreansk mat är ofta grönsaker som kan vara färska eller fermenterade och serveras med ris och olika såser. Det handlar alltså om hälsosam och smaklig mat.

Kött och skaldjur finns också på menyn.

– Vi ska satsa på barbecue för att tillreda nöt, kyckling, gris och skaldjur. Skaldjursbarbecue är en mycket populär koreansk rätt.

Restaurangen har 20 sittplatser. Lui Shifeng säger att Kimchi fokuserar på hämtmat.

– Lunchmenyn består av ett flertal alternativ. De olika ingredienserna serveras i skålar som matgästen sedan gör en egen mix av. Kvällstid ska vi troligtvis rikta in oss på fine dining.

Alexanderskronan ligger på Borgmästargatan 14. Lui Shifeng hyr tre bilplatser på gården för Kimchis gäster, restaurangen får också använda tre av A-bostäders parkeringsplatser.

– Den andra möjligheten är att parkera på S-Markets gård.

Kunde vara bättre

Vi går vidare till handelsgränden vid Konstfabriken. Där är tongångarna inte lika positiva, men inte heller helt negativa.

Hemtex har flera års erfarenhet av att sälja heminredningsprodukter i Borgå. Företaget började i Kungsporten, men flyttade för närmare fyra år sedan till handelsgränden.

– Det finns en skillnad mellan Kungsporten och handelsgränden. Till Kungsporten kom kunderna med den uttalade avsikten att handla. Där fanns också flera möbelaffärer och för kunderna var det lätt att fylla på möbelköpet med vårt sortiment. Här ligger vi vid ett promenadstråk som jag upplever som en genomfartsled. Här handlar det mera om impulsköp, säger Ninnu Hagström som är vice butikschef.

Hon efterlyser evenemang för att marknadsföra handelsgränden. Enligt henne skulle det också öka gemenskapen företagarna emellan, till exempel kunde butiker med liknande sortiment ordna gemensamma jippon.

– Kommersen kunde vara livligare, men några planer på att lägga ner har vi inte. Jag är också övertygad om att det myckna byggandet på området och ett ökat antal nya invånare så småningom syns i kundströmmarna på ett positivt sätt.

Flying Tiger Copenhagen har funnits i handelsgränden sedan starten. Tiger är en butikskedja med lågprisbutiker som säljer produkter för bland annat hem, barn och fest.

– Jag började här 2014 och är förvånad över att jag fortfarande stöter på kunder som säger att de aldrig har hört talas om handelsgränden. Det enda sättet att få ut budskapet om vår existens är marknadsföring och evenemang, säger butikschefen Heidi Tikka.

Handelsgränden har en egen företagarförening. Heidi Tikka är en av styrelsemedlemmarna.

– Jag sitter i styrelsen och deltar i mötena i mån av möjlighet. Visst ordnar vi flera evenemang årligen, men det behövs mera. Men det är inget fel på Tigers omsättning, framför allt nu när julen närmar sig.

FAKTA

Koreanska rätter

Kimchi, andra stavningar gimchi, kimchee, eller kim chee, är en traditionell koreansk fermenterad rätt som ofta baseras på kinakål.

Kimchi är Koreas nationalrätt och serveras vanligtvis till varje måltid.

Kimchi kan också referera till grönsaksrätter som inte är fermenterade.

Bibimbap görs på koreanskt ris tillsammans med stark chilisås, som blandas med olika sorters grönsaker, stekt ägg och kimchi. Ordet betyder blandat mål.

Gimbap är en rätt som innehåller ris och olika råvaror som rullas in med torkat sjögräs.

Källa: Wikipedia

Baklava

Är ett sött bakverk som oftast äts som dessert.

Är vanlig i länder kring Mellanöstern och på Balkanhalvön med ursprung från det osmanska riket.

Består av filodeg med honung och nötter, såsom hackade valnötter, mandlar eller pistaschnötter.

Källa: Wikipedia