Täyskuitus reaktion på artikeln om fibernät

08.09.2022 18:14
Respons till Östnylands artikel ”Konsumentverket granskar fiberbolag med gratislöften – det gäller att vara vaksam med löften och det finstilta” (5.9.2022)
I artikeln “Konsumentverket granskar fiberbolag med gratislöften – gäller att vara vaksam med löften och det finstilta” berättar ni om fiberbolag som granskas av Konsumentverket, och använder Täyskuitu som exempel. Artikeln handlar till stor del om att varna folk om eventuellt opålitliga fiberbolag och ni har använt Täyskuitus logga som bild till texten. Det finns inget oklart i våra avtalsvillkor, och konsumentombudsmannen har inte heller riktat någon slags kritik mot dem. I artikeln kastas en skugga över den öppna dialog vi försökt föra med konsumenterna genom att göra avtalsvillkoren mera användarvänliga.I artikeln skriver ni att ni inte kunnat nå mig för kommentarer. Detta stämmer inte. Det har framgått i efterhand att Max Nyberg försökt nå mig per telefon, men att jag inte hade möjlighet att svara på samtalet som kom från ett dolt nummer. Efter samtalsförsöket fick jag inget textmeddelande eller annan kontaktbegäran. Vi blev uppmärksammade av artikeln på fredagen 2.9., då jag tog kontakt och bad er korrigera påståenden att ÖN inte kunnat nå mig. Jag befordrade även bildbevis på att ingen kontaktbegäran hade skickats till mig. Senast då kunde ni ha bett om mina kommentarer till artikeln och korrigerat texten. Trots detta, publicerades texten i tidningen 5.9. åter med vilseledande information.
Sammanfattningsvis kan man konstatera att det verkar som ett försök att smutskasta oss, utan att ge oss en möjlighet att kommentera eller svara på de missvisande påståendena.
Tommi Linna, VD
Svar ÖN:s svar
Reportrarnas nummer har aldrig varit dolda, tvärtom är de både offentliga och lätta att hitta. En reporter som använder dolt telefonnummer skulle inte få många intervjuer till stånd. Att numret enligt Linna varit dolt får oss att tänka att Linna kanske behöver se över sin telefon.
I det här fallet hade reportern både ringt och skickat sms, där sms:et klargjorde att det handlade om en intervju kring temat fibernät, med tilläggsfrågan om Linna möjligen skulle ha tid att prata en stund. Sms:et visade sig aldrig ha nått Tommi Linna (en unik händelse i reporterns nästan 20-åriga karriär), även om samtalet gjorde det utan att få svar.
Artikeln klargör också tydligt att konsumentverket inte kommenterar något specifikt angående Täyskuitu, och att bolaget är ett av många som granskas i samma bransch.

ANDRA LÄSER