Teaterrecension: Otydliga signaler på Lilla teatern

Det är oklart hur misogyni och farshumor ska smälta samman till en helgjuten berättelse i Riikka Oksanens regi av Min fantastiska väninna. Den brittiska dramatikern April De Angelis har förtätat Neapelkvartetten av Elena Ferrante till ett myllrande drama i två akter som nu sätts upp på svenska på Lilla teatern i Helsingfors. Resultatet är underhållande men svårtolkat.

Pjäsen Min fantastiska väninna visas på Lilla Teatern. På bilden Cecilia Paul och Alexander Wendelin.
Astrid Stenius
16.09.2022 15:13
Det är en utmaning att skildra människors hela liv i en teateruppsättning, och framför allt om det gäller en dramatisering av en eller flera romaner, som här. Uppgiften är närmast omöjlig, om man inte kringgår den på olika sätt och gör något helt annat än det romanen gör, skiftar fokus, byter genre, huvudperson eller något annat. Ofta måste man göra något drastiskt, eftersom litteraturen och teatern talar besläktade men ändå olika språk.