Det finns inte mycket positivt i den färska utredningen om kostnaderna för den planerade Östbanan. Banan kräver investeringar på 1,8 miljarder euro, en prislapp som har ökat med en miljon sedan 2021. När man dessutom räknar in driften under 50 år beräknas totalkostnaden bli 2,2 miljarder euro. Största andelen av summan ska skattebetalarna stå för. Givetvis.
Miljömässigt kan Östbanan inte beskrivas som annat än som ett potentiellt misslyckande. Med nuvarande byggnadsmaterial och arbetsmetoder är den beräknade ”återbetalningstiden” för Östbanans koldioxidutsläpp mycket lång, 280 år, även om man räknar med utsläppsminskningarna tack vare tågtrafiken.
Uppgifterna kommer från Finansministeriets och Kommunikationsministeriets gemensamma utredning av investeringsförutsättningarna för banprojekten Helsingfors-Åbo, Helsingfors-Tammerfors och Helsingfors-Borgå-Kouvola. Utredningen publicerades i tisdags.