Julmarknaderna sprids ut tidsmässigt – slut på trängseln nu?

Två julöppningar och nu också julmarknader på olika veckoslut – kanske alla de som i år vill njuta av julstämning i Borgå behöver köa och trängas mindre än förr. Det är åtminstone avsikten.

JULBROSHYR. Sari Myllynen påpekar att det finns mycket att göra i Borgå inför jul. En ny flyer har nyss blivit färdig.
Julevenemangen i Borgå är många som vanligt, men nu ordnas inte Konstfabrikens julmarknad samtidigt som Borgå julmarknad och den gammaldags julmarknaden i Brandkårshuset.
Veckoslutet 14-16 december är vikt för Konstfabrikens marknad och den avgiftsfria Rinkeli – bussen kör alla tre dagar.
De två andra julmarknaderna ordnas den 8-9 december.
– Arrangörerna har lyssnat till vad som diskuterats på våra morgonmöten, säger en nöjd företagare Airi Kallio då hon öppnar sin traditionella morgonträff i Gamla stan.
Temat är just julevenemangen.
Denna gång har hon bjudit in turism- och marknadsföringschef Sari Myllynen som inleder med att presentera stadens pinfärska julbroschyr. Här finns alla större evenemang samlade, exempelvis de två julöppningarna.

Varför två gånger?

I centrum öppnas julen med pompa och ståt den 24 november medan Gamla stan är i tur den 1 december.
Att Borgå har två julöppningar är något som diskuterats och även ifrågasatts i åratal. Airi Kallio påminner om bakgrunden till Gamla stans tradition.
– Varuhuset Simolin tog initiativ till juljippot, det var för över 60 år sedan. Man kastade bland annat ut godis från fönstren. Senare kom områdets andra företag med.
Hon minns bland annat leksakshandlaren Torsten Bergman som väldigt aktivt utvecklade julöppningen.
– Torsten hade rest omkring ute i världen och lade lite internationell touch på programmet.
Det var ändå fortfarande Simolin som var huvudarrangör och hade sista ordet.
– Affärsidkarna såg från början till att Gamla stan försågs med fina julljus, säger Kallio och fortsätter småskrattande att det nog i et skede blev mycket polemik kring de röda hinkar som agerade lyktor.
– De var i och för sig riktigt fungerande, de tålde både väta och kyla.
Senare kom staden med i bilden för att sköta om julbelysningen. I dag används ledlampor. De tänds för övrigt på torsdag, det vill säga den 1 november.
Föreningen Borgå levande centrum började ordna julöppningar i stadskärnan i slutet av 1980-talet enligt vad deltagarna på morgonträffen minns.

Bra tidpunkt

Airi Kallio vill personligen inte tidigarelägga julöppningen i Gamla stan.
– Den är vid det här laget en kär tillställning för många generationer och har alltid ordnats någon vecka inför jul.
Hon påpekar att julöppningen här inte direkt fokuserar på det kommersiella, främst på stämningen.
– I centrum är det inte riktigt samma sak.
I diskussionen framkommer det att många tycker det är bra att olika jippon sprids ut och att man borde fundera på att ytterligare förlänga säsongerna. En möjlighet är att utveckla ljustemat. Program ute på gatorna i Gamla stan uppskattas också, i synnerhet om folk är klädda i gammaldags utstyrsel.
Guiden Jenny Törnroos som bland annat bjuder på historiska vandringar i Gamla stan, säger att när hon klätt sig exempelvis till piga så kommer turisterna gärna fram för att prata.
– De kollar till och med vad jag har i korgen och frågar om jag har något att sälja.
Hon påminner nu om julguidningarna på området, sådana ordnas på både finska och svenska.
– De svenskspråkiga guidningarna kunde ha lite fler deltagare, säger hon och hoppas att det blir annorlunda i år.
De som deltagit är i allmänhet väldigt nöjda. Guidningar för barn finns också och i dem får föräldrarna delta alldeles gratis.

Nya idéer

Företagaren Anne Nordberg – Henttala hoppas att man kunde sprida ut evenemang också områdesmässigt, exempelvis till Stadsparken.
Staden hade tidigare ett slags ministrandbodar, som användes i marknadssammanhang och annat. Kunde de fortfarande utnyttjas?
– Och tänk om vi hade karusell för barnen!
Sari Myllynen är öppen för idéer. Hon säger att Borgå redan nu uppfattas som en julstad.
– I år marknadsför vi Borgå jul på olika sätt, bland annat vid spårvagnshållplatser i Helsingfors, på flygfältet, i större städer och på väggreklamer. Vi har också en grupp på Facebook, för tillfället är cirka 40 000 personer med.
Hon tycker att till exempel ljustemat kunde vara klokt att utveckla för att förlänga turistsäsongen på vintern.
ANDRA LÄSER