Voxpop, folkets röst, är en reportageform där människor på gatan tillfrågas om sin åsikt i en viss fråga, den kan också kallas gallup eller enkät. De flesta medier utnyttjar formatet, ibland för okontroversiella frågor som ska fastlagsbullen ha sylt eller mandelmassa, tar du cykeln till jobbet eller hellre bilen, och ibland för mer tvistiga frågor som hur tänker du rösta, är du för eller emot kärnkraft – ja, du förstår säkert.
Eftersom de flesta medier i dag, också ÖN, noggrant följer med vad läsarna läser ser vi av siffrorna att artiklar och reportage där så kallade vanliga människor uttalar sig, är väldigt lästa. Lokalmediernas oslagbara favör är att vi uppmärksammar människor som är någons granne, någons arbetskamrat, vän eller kanske bara ett bekant ansikte på stan.
Skulle voxpopen göras i Lahtis men publiceras i Östnyland skulle det inte kännas lika intressant att läsa. Särskilt inte om frågan gäller något väldigt lokalt och kanske något omdebatterat ämne, som planeringen av Borgå torg, tomma affärslokaler i Söderkulla, bostadsmässan i Lovisa.