Finnairs goda försprång

"Sandbolag" från Mellanöstern etablerar sig tveksamt i Helsingfors. Finnairs Asiensluss har ett bra försprång.

I höst börjar ett av "sandflygbolagen" flyga till Helsingfors. Qatar Airways hör till Mellanösterns tre stora, ME3-gruppen av flygbolag. Det är de som med ett stort kapital, förmånligt bränsle, fria från EU-aktig reglering, har etablerat sig kring Persiska viken med världens dyrbaraste flygplansflottor.
Till Qatars huvudstad Doha, en glittrig konferensstad där det i årsgenomsnitt är 33 grader varmt, har inte så många finländare ärende – till skillnad från turistfällan Dubai 400 kilometer bort.
Doha är däremot i dag på en internationell flygkarta liksom turkiska Istanbul, en ny knutpunkt mellan nord och syd, för resor till Afrika, stora delar av Asien och Australien.
Helsingfors-Vanda är i Europa en av de största flygplatserna dit den nya generationens ME3-bolag hittills inte har flugit – på grund av den starka ställning vårt Finnair har.
Finnair har i åratal gjort minusresultat och drabbats av både skandaler och uppslitande personalkonflikter. Ändå har "sandbolagen" hållits borta, medan de runtom i Norden och i Sankt Petersburg suveränt dominerar trafiken till sydligare breddgrader via Persiska viken.
Vårt statliga flygplatsbolag Finavia höll också tungan rätt i mun kring nyheter om Qatarflyget från oktober. Finavia slussar i stark symbios med Finnair 16 miljoner passagerare genom Helsingfors och undvek noga att säga att Qatarflygningarna en gång om dagen med en relativt liten plantyp ändå snabbt kan växa sig till en konkurrent om flygresor till sydligare breddgrader framför allt i Asien.
Finnair har tagit ett starkt grepp om sin Asienmarknad och är för tillfället ledande flygbolag mellan Europa och Japan. Både Finnair och konkurrenten Qatar har vardera som de första i världen gått över till den nya generationens Airbus A350-flyg; för vår del den största maskininvesteringen i Finlands historia.
Medan Finnairs aktiekurs har stigit kraftigt under de senaste sex månaderna återkommer spekulationerna ständigt om att den finländska regeringen skulle sälja statens aktieandel om 55 procent i bolaget, i så fall högst sannolikt till brittiska IAG som äger flygjätten British Airways.
Men ju mer Finnair vänder börjar flygbolaget framstå som den mjölkande ko som den finländska staten bedömer att det inte lönar sig att sälja eller stycka.
Flyget kring Helsingfors-Vanda sägs sysselsätta närmare 20 000 personer i närmare 1 500 företag. Flyget upprätthåller smidiga utlandsförbindelser för vårt eget näringsliv. När den ryska turismen i det här världsläget har säckat ihop har bortfallet i en betydande grad kunnat ersättas av asiatiska turister tack vare flyget.
Utan Helsingfors som Europas femte största knutpunkt mot Asien med ett åttiotal flyg i veckan hade allt det här inte varit möjligt. I många avseenden är traden över Helsingfors-Vanda också numera oberoende av den krisande inhemska ekonomin.
Fackligt har det finländska kabinfacket SLSY – sedan i höst associerat till transportfacket AKT – fortfarande med sina 1 600 anställda ställt sig utanför det omstridda nationella konkurrenskraftsavtalet.
Innan man lade in den nya växeln i Asientrafiken sanerades branschen på ett förvirrande sätt så att man sökte nytt folk innan gamla uppsägningsförhandlingar knappt var avslutade.
Det uppsving som syns vid horisonten torde däremot snart kunna vända de flyganställdas belägenhet till det bättre. Framför nya konkurrenter har det finländska flygkonceptet på Helsingfors-Vanda ett betydande försprång.
– – –
Rättelse torsdag kl. 9.25: Antalet flygningar i veckan mellan Helsingfors och Qatar korrigerat.