Juniorhandelskammaren öppnade sin popup-butik inför julhandeln

Den årliga tillställningen med en popup-butik där hantverkare och försäljare får tillgång till en affärslokal äger rum igen.

Jero Juujärvi är projektansvarig för Popup Porvoo.
Max Nybergmax.nyberg@ostnyland.fi
02.12.2022 13:07
Det är dags igen för Popup Porvoo, som det årliga evenemanget i Borgå heter. I år siktade man på julen, och arrangören – Borgå Juniorhandelskammare – har lockat knappt tjugo hantverkare och försäljare till butiken som existerar till den 23 december.
På onsdagen, fyra dagar efter att man slog upp dörrarna, blev det öppningsceremoni.
Tove Sjöberg, välgörenhetsansvarig vid handelskammaren och en av arrangörerna, säger att Popup Porvoo har ägt rum redan flera år. Tanken är att ge småföretagare och hantverkare chansen att jobba i en traditionell butik, eller stenfotsbutik som det ofta kallas.
– På det här viset kan man pröva på att ha ett affärsutrymme, och vad det innebär, säger Sjöberg.
Tove Sjöberg är en av arrangörerna.

Liten hyra

Försäljarna betalar en liten hyra på knappt 20 euro per vecka, men något kommersiellt evenemang handlar det inte om för Juniorhandelskammaren. Meningen är snarare att täcka kostnader för till exempel el.
På plats finns hantverkare, men också andra försäljare – här finns, till exempel, allt från kläder till handgjorda ljus och smycken, och en som säljer gamla och nya cd-skivor. 
Sjöberg nämner också i förbifarten att popup-butiken har varit rätt så populär under åren, och att vissa namn har börjat bubbla efter tidigare års evenemang.
Niko Laurila (den Borgåbaserade fotografen, red. anm.) hade ett bord hos oss. Numera har han egen affär i Gamla stan, säger Sjöberg.
Evenemanget har varit i Lundi under de senaste åren, men tidigare har man också prövat på andra koncept, som att ha evenemanget sommartid när det rör sig turister i staden.
– Det har också varit i Konstfabriken, men Lundi är lämpligt eftersom det ligger helt i centrum och här finns tomma affärslokaler som kan utnyttjas, säger Sjöberg.

Flera samarbetspartner

Juniorhandelskammarens vice ordförande, Jero Juujärvi, är projektansvarig för popup-butiken. Han nämner att årets uppsättning skiljer sig lite från tidigare år eftersom man nu sökt försäljare från hela Nyland, inte bara från Borgå och kommunerna runtomkring. 
– Ursprungligen fick vi många försäljare, kring 30 sökande. Men det som också var nytt för i år var att många avbokade. Så nu har vi knappt 20 som säljer i butiken, säger Juujärvi.
Juujärvi nämner att evenemanget marknadsförs också utanför Borgå, där man främst satsat på reklam på sociala medier. Hans magkänsla är också att det, som tidigare år, lockar besökare från andra trakter, som huvudstadsregionen.
– Vi har tätt samarbete med staden, Lundi, och TE-byrån. Förra lördagen var julöppningen, och vi försöker så att säga hålla Borgå på kartan nu i jultider. Vi tänkte att det är bra om man får säljare och köpare hit, som sedan pratar om staden.
Popup Porvoo håller öppet till den 23 december, och lokalerna hittas i Lundis övre våning där försäljarna finns granne med Clas Ohlson. Den stora golvytan innebar att arrangörerna fick justera om inredningen lite.
– Den var tänkt för de ursprungliga 30 som anmälde sig, men vi inredde så att det inte ser tomt ut trots att en del avbokade, säger Juujärvi.
Ett sjuttontal försäljare finns i popup-butiken. Jero Juujärvi, projektansvarig, säger att man nu funderar på möjligheter att minska på antalet avbokningar nästa år.

ANDRA LÄSER