Simmare satsar på sysselsättning med film – drive-in-bio kombinerar nytta med nöje

En storskärm med tillhörande teknik invaderar Ånäsplanen en kom en vecka. Det är föreningen Borgå simmare som ordnar drive-in-bio med flera syften: underhållning, extrapengar och sysselsättning för simmare utan sommarjobb.

DRIVE-IN. Ånäsplanen förvandlas till drive-in-bio under måndag och tisdag nästa vecka i Borgå simmares regi.

– Det kändes som en bra idé för föreningen att ordna drive-in-bio, säger Kim Sandberg, chefstränare på BS-PU.

Simföreningen kontaktades av företaget Screen in town som funnit en riskfri nisch att verka i under den pågående coronaepidemin. Firman organiserar drive-in-bio på cirka tio olika orter i samarbete med lokala idrottsföreningar; allt från hockeylag, bobollsföreningar och basketlag finns representerade.

Premiären gick i går kväll.

– Först från den 1 juni blev det möjligt ordna samlingar för fler än tio personer, säger Hannu Elomaa från evenemangsföretaget som tvingats styra in sig på bio i stället för festivaler i sommar.

Drive-in-satsningen har enligt honom väckt mycket intresse, och föreningarna har varit snabba att nappa på chansen att tjäna lite extra.

Två filmkvällar

– Företaget ordnar med tekniken och biljettförsäljningen medan vi håller i trådarna för de praktiska arrangemangen. Det gick ganska lätt att få tillstånd av staden för att ordna drive-in-bio, säger Borgå simmare Kim Sandberg.

MISERABELT. Regissören Ladj Lys prisade debut Les Misérables hör till filmerna som visas på popup-drive-in-bion i Borgå nästa vecka.

Filmdags på Ånäsplanen blir det den 8–9 juni och under två kvällar visas fyra filmer. Femtio bilar får plats vid varje filmvisning, och det är simföreningens uppgift att kontrollera att alla som rullar in framför storskärmen har biljetter. Dessutom ska bilarna med filmsugna passagerare riktas till rätta positioner på planen, så att alla som köpt biljett får plats – och har god sikt.

Det är en av orsakerna till att endast personbilar är tillåtna på åskådarplats. Platserna framför skärmen börjar fyllas 30 minuter innan filmen kör i gång, och det går inte att köpa biljett till en viss plats: rutorna fylls i den ordning som publiken rullar in.

VÄRLDSKRIG. Midway är en av fyra filmer som visas under två biokvällar på Ånäsplanen i Borgå. Borgå simmaren svarar för de praktiska arrangemangen och får en del av intäkterna.

En biljett per ekipage

Biljettförsäljningen sker via webbplatsen screenintown.com där man väljer "porvoo" som plats för att få fram titlarna på de filmer som visas i Borgå. Det är fråga om två barnfilmer, animationerna Koiranpäivät och Viidakon veijarit, och två vuxenfilmer, Midway, som handlar om andra världskriget och regissören Ladj Lys prisade debut Les Misérables.

– Barnfilmerna visas med start kl. 18 och vuxenfilmerna börjar kl. 20.30, säger Kim Sandberg.

Har du tänkt gå på bio?

– Det skulle vara roligt, men min ettåring är för liten. Kanske min guddotter som är sex år gammal skulle tycka att drive-in-bio är kul.

Biljetterna säljs inte per person utan per bil – priset är 30 euro per bil och efter att ha genomfört köpet på webben kommer biljetten per e-post. Det går att printa ut biljetten och visa den när man kör in på utebion, alternativt visa den direkt i mobilen.

ANIMERAT. Fart och fläng för familjens minsta blir det med filmen Koiranpäivät som visas på drive-in-bion på Ånäsplanen i Borgå nästa vecka.

Sommarknäck

Av biljettintäkterna landar cirka tvåtredjedelar hos den lokala arrangörsföreningen, men som kanske ännu viktigare ser Borgå simmares Kim Sandberg den sysselsättande effekten.

– Många av våra unga simmare har inte lyckats få något sommarjobb i år så det här är ett sätt att sysselsätta dem ens lite för en liten lön. De får jobba med att kolla biljetter och styra biobesökarna till rätt plats, de säljer också lite snacks och sådant, säger han.

Här hittar du länken till filmerna som visas på Ånäsplanens drive-in-bio nästa vecka.