Helén Kurri: Bankerna har glömt sitt uppdrag – och kunden

Bankerna tjänar feta pengar på dig, men vad får du i utbyte annat än en stängd dörr och dålig service?

LedareHelen Kurrihelen.kurri@ostnyland.fi
17.02.2023 06:34 UPPDATERAD 17.02.2023 08:23
Tisdagen den 24 januari upptäckte Aktia-bankens kunder att de styrdes in på främmande människors sidor när de identifierade sig med bankens nätkoder. Plötsligt var det möjligt att ta del av någon annans mycket personliga uppgifter på webbtjänster som Mina kanta, FPA och Skatteförvaltningen.
Samma dag meddelade Aktia att man kontaktar sina kunder å det snaraste.  Nå, det märkte Sibbobon Henrik Svärd verkligen inte av. Han var en av flera hundra som loggade in på skattemyndigheternas tjänster med Aktias nätkoder och till sin förvåning upptäckte att sidan han såg framför sig inte var hans, utan en helt främmande persons.
Historien han berättar för ÖN är som värsta mardrömmen. Först efter tio dagar får han ett livstecken från Aktia. Inte för att banken äntligen har hört av sig utan för att Svärd själv har ringt och kontaktat banken via dess meddelandetjänst. I ett mejl lägger banken allt ansvar på Svärd för att vidta åtgärder som ska minska risken för missbruk.

ANDRA LÄSER