Mia Aitokari ska damma av varumärket Kungsvägen

Under flera år har Kungsvägen inte varit mycket mer än skyltar längs med vägarna, men nu ska man blåsa nytt liv i varumärket. På onsdag blev landsbygdsutvecklare Mia Aitokari utnämnd till projektkoordinator.

GRÄNSÖVERSKRIDANDE. Mia Aitokari säger att Kungsvägen är en gammal postrutt som börjar i Bergen i Norge. – Så kanske man i något skede kunde få i gång ett nordiskt samarbete kring den.
– Det här känns fortfarande väldigt nytt. I går (läs: på onsdagen) fick jag per sms veta att jag blivit vald till koordinator för projektet Kuninkaantie uuteen kukoistukseen, som jag själv översatt till Kungsvägen blomstrar åter. Syftet är att hitta en ny aktör som kan administrera varumärket Kungsvägen, säger Mia Aitokari när ÖN ringer upp.
En gång i tiden kunde man till och med på tv se reklamer för Kungsvägen och tjänsterna invid den. Men av någon orsak svalnade intresset så småningom för den historiska postrutten och i slutet av juli beslöt Nylands förbund att avstå från varumärket. Aitokari säger att man från och med det datumet hade ett halvt år på sig att hitta en ny aktör som kan ta över.
– Som det ser ut nu är det mest sannolika att vi grundar en ny förening enkom för ändamålet. Det finns visserligen ett stort nätverk av aktörer längs med Kungsvägen men de fungerar alla på det lokala planet. Aktören som har hand om varumärket bör ha en helhetssyn.

Internationell potential

Det är de sju leadergrupperna i Södra Finland som finansierar Kungsvägen blomstrar åter, leadergruppen Ykkösakseli i Saloregionen har helhetsansvaret.
På fastlandet sträcker sig Kungsvägen genom sammanlagt 22 kommuner och städer från Åbo i väster till Vederlax i öster. En av Aitokaris uppgifter blir att se till att materialet om Kungsvägen finns tillgängligt på både finska och svenska.
– Kungsvägen löper genom många tvåspråkiga områden med starka svenska aktörer men det material jag sett hittills har varit bara på finska.
Jag hoppas man kunde utveckla skyltningen så att folk till exempel via sina mobiler kunde hitta intressanta platser och upplevelser längs med Kungsvägen.
Som projektkoordinator ska Aitokari också hjälpa till att bygga nätverk och skapa kontakter mellan de aktörer som ordnar evenemang och erbjuder tjänster som anknyter till Kungsvägen.
Aitokari säger att det fortfarande finns potential i varumärket Kungsvägen.
– På senare tid har skyltarna längs Kungsvägen visserligen inte haft någon större betydelse än att de visat var den historiska vägen gått. Jag hoppas man kunde utveckla skyltningen så att folk till exempel via sina mobiler kunde hitta intressanta platser och upplevelser längs med Kungsvägen. Till exempel att skylten "Kungsvägen 32" står vid Pernå kyrka eller att det finns ett hotell vid "Kungsvägen 16". Jag vet inte om just det här är den bästa lösningen men jag tror på värdet i att samla all information om de olika sevärdheterna och evenemangen vid Kungsvägen på samma plats. Då är de mer tillgängliga för både inhemska och utländska resenärer.